BPM Course
استراتژیبازاریابی

آیا طرح تجاری (Business Plan) همیشه نتیجه‌بخش است؟

چرا تقریبا تمام آنچه که روی برگه نوشته می‌شود، در قفسه‌ها قرار می‌گیرد و خاک می‌خورد؛ چرا آینده‌ای که در بیزنس پلن توصیف می‌کنند هرگز رخ نمی‌دهد و کسب وکارهای طراحی شده آنها، در واقعیت، نامشخص هستند؟

یک طرح تجاری سنتی، رهبر مسیر پیشِ رو است. این طرح، در واقع تمرینی برای آنچه است که مالکان کسب وکارها تصور می‌کنند باید انجام دهند. نوشتن یک طرح تجاری سنتی، معمولا با یکی از این دو تفکر انجام می‌شود:

  • ما طرح کسب وکار نوشته‌ایم، زیرا «آن چیزی است که اکثر کسب وکارهای موفق آن را انجام می‌دهند.»
  • اگر ما بخواهیم از خارج از مجموعه خود سرمایه جذب کنیم، پس نیاز به نوشتن یک طرح تجاری داریم!

طرح‌های تجاری سنتی، کاملا عامدانه نوشته می‌شوند. آنها بر اساس تفکر، تجزیه و تحلیل، کامل، قطعی (همه نشانه‌های یک کسب وکاری که به ظاهر «هوشمند» است) نوشته شده‌اند.

طرح‌های تجاری سنتی، راهبر و ایستا نتیجه نمی‌دهند. نوشتن یک طرح بر اساس راهبری، منطق، دلیل و تفکر و فاقد شور، هیجان و هدف شروع می‌شود و طرحی که با این فرضیات، کار خود را شروع می‌کند، قادر خواهد بود تمام تغییرات مرتبطی را که در آینده رخ می‌دهد، ثبت کند و بر شمرد؛ اما به این شکل، قبل از تمام شدن نوشتن این طرح، طرح منسوخ می‌شود!

طرح تجاری
طرح تجاری

طرح تجاری که همیشه نتیجه‌بخش باشد، از یک جایگاه متفاوت با مجموعه‌ای از فرضیات عملی متفاوت شروع می‌شود. طرح، کار خود را با یک روش رهبری شروع می‌کند. نه تنها این طرح تغییرات را تحمل می‌کند، بلکه این طرح به ساختار شما در برابر تغییرات به عنوان یک فاکتور کلیدی وابسته است که شما را در بهترین دوره نگه می‌دارد.

زمانی‌که با کارآفرینان همکاری می‌کنیم، آنها را از طریق چیزی که آنرا «اتاق تصور» می‌نامیم؛ رهبری می‌کنیم. این، یک گام قبل از طرح تجاری است. در اتاق تصور، ما دورهم جمع می‌شویم تا کسب وکار خود را تصور کنیم، اما نه از دیدگاه عملیات سازمانی؛ بلکه، دید خود نسبت به کسب وکار را تصور می‌کنیم. چرا شما می‌خواهید این کسب وکار را ایجاد کنید؟ چه کسی به شما سود می‌رساند؟ این کسب و کار برای مشتریان چه معنایی دارد؟ دقیقا پس از اینکه شما این مسائل را درک کردید، می‌توانید هر نوع طرح تاکتیکی بنویسید که به درستی شما را به آن موقعیت خواهد برد.

تفاوت اصلی بین طرح تجاری که همیشه نتیجه‌بخش است و طرح تجاری سنتی، در این است که شما نسبت به طرح چگونه فکر می‌کنید و چه احساسی نسبت به آن دارید. این نگرش شما و رابطه شما با طرح است که تمام تمایزها را خواهد ساخت.

منبع
Inc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن