BPM Course
مدیریت فرایندهای کسب و کار

راهنمای ساختار و فرایندهای مدل eTOM

مدل eTOM به عنوان یک مدل مرجع فرایندهای کسب و کار، در قالب یک ساختار به بیان فرایندهای کلیدی سازمانی می‌پردازد و تا سطح خوبی از جزئیات آن‌ها را مطرح می‌کند. در این مقاله به ساختار eTOM می‌پردازیم. پیش از این، لازم است ابتدا مقاله «چارچوب فرایندهای eTOM چیست و چه کاربردی دارد؟» را مطالعه فرمایید.

توسعه‌دهندگان چارچوب فرایندهای کسب و کار (eTOM) این چارچوب را به سه حوزه اصلی سازماندهی کرده اند که همگی مربوط به دسته بندی‌های متداول مراحل توسعه و مدیریت محصول هستند. این دسته بندی ها شامل استراتژی زیرساخت و محصول، عملیات و مدیریت سازمان (Enterprise) است.
سه بخش مفهومی اصلی مدل eTOM به ستون‌های عمودی تقسیم می شوند که فرایند های کسب و کار به صورت سرتاسری (End to End) مانند صدور صورت حساب و پشتیبانی مشتری و ردیف های افقی را مشخص می کنند که با فرایند کسب و کار کاربردی مانند نظارت بر زنجیره تامین سروکار دارند.
در سطح اول جزئیات، eTOM به سازمان کمک می کند تا تمام فرایند های مورد نیاز یک شرکت موفق را تجسم و برنامه ریزی کند. در هر سطح (Level) پی در پی، چارچوب فرایند کسب و کار مفصل‌تر می شود، ورودی ها، خروجی ها و فعالیت های مختلفی را که برای تکمیل کارکردهای مشترک کسب و کار از ابتدا تا انتها لازم است، مشخص می کند.

نمای eTOM
نمای eTOM

استراتژی، زیرساخت و محصول در eTOM

این منطقه شامل کلیه فرایندهای مربوط به برنامه ریزی و مدیریت چرخه حیات یک محصول است. ردیف‌ها، که مطابق با منطقه عملیاتی هستند، فرایندهای عملکردی را توصیف می کنند، از جمله:
_ بازار، محصول و مدیریت مشتری
_ توسعه خدمات، مدیریت و عملیات
_ توسعه منابع، مدیریت و عملیات 
_ توسعه و مدیریت زنجیره تأمین (برای عملیات، مدیریت ارتباط با تأمین کننده / شریک)

عملیات در eTOM

این هسته اصلی مدل eTOM است و کلیه فرایندهای پشتیبانی و مدیریت مشتری را از آماده سازی رابط های مشتری تا نظارت بر عملیات پشتیبانی روزانه مشتری شامل می شود. این فرایندهای تجاری عبارتند از:
_ پشتیبانی و آمادگی عملیات
_ تکمیل
_ اطمینان
_ مدیریت درآمد و صورتحساب

مدیریت سازمان (Enterprise Management) در eTOM

در این بخش فرایندهای کلی ساختار مورد نیاز برای اجرای هر جنبه از مشاغل روزانه، منابع انسانی گرفته تا مدیریت مالی، ارائه می شود.

همان‌طور که گفته شد، این سه عنصر نمای سطح مفهومی در eTOM را تشکیل می دهند، و کلیه فرایندهای تجاری گسترده درگیر در اداره، نوسازی یا بهبود شغل شما را در بر می گیرد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از استراتژی، زیرساخت ها و محصول استفاده کند تا چگونگی استراتژی گذاری آنها در مورد محصول جدید را سازماندهی کند، یک برنامه مدیریت زیرساختی ایجاد کند یا محصول را در طول چرخه عمر خود مدیریت کند.
شرکت‌های متمرکز بر عملیات می توانند از این چارچوب برای ایجاد یک فرایند واضح برای همه موارد، از مدیریت ارتباط با مشتری گرفته تا مدیریت صورتحساب و درآمد استفاده کنند. و در سطح شرکت، این چارچوب به یک شرکت کمک می کند تا یک نقشه و فرایند را برای مدیریت ریسک، مدیریت منابع انسانی و هر مورد دیگری که برای موفقیت پروژه و فرایند کلی مهم است، ترسیم کند.
از آنجا که این چارچوب انعطاف پذیر است، شرکت ها می توانند فقط در بخش هایی که در آن زمان برایشان مهم است تمرکز کنند یا از کل چارچوب برای ساخت یک شرکت جدید از پایه استفاده کنند. و از آنجا که چارچوب فرایند کسب و کار در زمینه صنایع و شرکت‌های دیجیتال جهانی است، می توان از آن برای تأمین ارتباط و همکاری با دیگران از جمله تأمین کنندگان و بازاریابان و کارگران استفاده کرد.

همچنین ببینید: دوره eTOM

رابطه ‏eTOM و TAM چیست؟ آیا باید از آنها استفاده کنید؟ 

تحت نام تجاری Frameworx (که قبلاً با نام NGOSS شناخته می شد)، TM Forum تعدادی از استانداردهای صنعت را برای توصیف عملکرد سیستم، فرایند ها و تبادل داده ارائه کرده است. eTOM و TAM فقط دو نمونه از استانداردهای TM Forum هستند. استانداردهای TM Forum دیگر مانند SID ، MTOSI ، OSS / J و SMI نیز وجود دارد.
برخی از استانداردها مشخصاتی هستند که قابل اجرا هستند. دیگران، مانند eTOM و TAM، برای توصیف و موقعیت سیستم ها و فرآیندهای OSS / BSS در رابطه با یکدیگر استفاده می شوند.
‏TAM و eTOM به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا در مورد عملکرد OSS / BSS صحبت کنند و با یک مرجع مشترک و یک زبان مشترک به پردازش بپردازند. آنها به فروشندگان این امکان را می دهند که ببینند چگونه یک محصول نقش خاصی را در محیط OSS / BSS از طریق شبکه مخابراتی انجام می دهد. در واقع، TAM و eTOM هر دو “نقشه” هستند.

هر دو TAM و eTOM برای نقشه های خود زمینه یکسانی در نظر می گیرند و یک ترکیبی از: فرایند های تجاری “عمودی” مانند عملیات، اجرا، صورتحساب، تضمین کیفیت و استراتژی.
و عملکردهای مدیریتی “افقی”، که باید توسط برخی یا همه کارکردهای تجاری عمودی، مانند مدیریت مشتری و مدیریت منابع در نظر گرفته شود، است.
به عنوان مثال، مدیریت منابع باید در تمام کارکردهای تجاری در نظر گرفته شود:
منابع در طول اجرا اختصاص می یابند. استفاده از منابع برای تهیه صورتحساب بررسی می شود. منابع به عنوان بخشی از استراتژی تجارت CSPs برنامه ریزی و تهیه می شوند.
در حالی که زمینه یکسان است، جهت های ارائه شده توسط این دو نقشه کاملاً متفاوت است.

مقایسه eTOM
مقایسه eTOM

حال سوال این است که تفاوت بین eTOM و TAM چیست؟
نقشه برنامه مخابراتی TAM برنامه هایی را پشتیبانی می کند که از فرایند های تجاری خاص و وظایف مدیریتی پشتیبانی می کنند. در اصل به شما می گوید که برای انجام X شما نیاز به Y دارید.
به عنوان مثال، برای انجام مدیریت منابع در یک فرایند اجرایی، یکی از برنامه های مورد نیاز شما یک برنامه Resource Design / Assign است.
‏eTOM نقشه فرایندها است. از بسیاری جهات، شبیه TAM است، اما جزئیات آن بسیار دقیق تر است، و علاوه بر برنامه های کاربردی برای تعیین وظایف نیز به کار می رود.
به عنوان مثال، وظیفه مدیریت منابع که باید در یک فرآیند اجرایی انجام شود، تأمین منابع است. این وظیفه خود شامل بسیاری از وظایف فرعی مانند تخصیص و نصب منبع، پیکربندی و فعال کردن منابع، آزمایش منبع و موارد دیگر می باشد..
در اسناد تهیه CSPs RFI یا RFQ (درخواست اطلاعات / برآورد) اغلب به eTOM یا TAM مراجعه خواهید کرد. داشتن یک مرجع مشترک بدین معنی است که هم CSP و هم منبع تأمین کننده به یک زبان صحبت می کنند. اگر CSP ها بپرسند “آیا شما برنامه طراحی / واگذاری منابع دارید که می تواند تونل های LSP را در یک شبکه IP تخصیص و پیکربندی کند؟” بدون شک منظور آن مشخص است.
همانطور که اشاره شد، نه eTOM و نه TAM هیچ‌یک APIها یا فرمت داده‌ها را برای ادغام توصیف نمی کنند. اما آنها با نقشه برداری از فرایند و برنامه های کاربردی لازم برای تعامل و فعال کردن فرایند کسب و کار خاص، کمک می کنند. به عنوان مثال، TAM به ما نشان می دهد که برای انجام یک فرایند اجرایی، باید این را در نظر بگیریم که چگونه یک سفارش از طریق سیستم مشتری،  مدیریت سفارش و مدیریت منابع انجام می شود. به عنوان یک برنامه ریز سیستم یا تحلیلگر کسب و کار، eTOM و TAM هم منبع مفیدی برای اطمینان از این هستند که تمام نقاط تعامل و جریان یک فرایند را در نظر گرفته اید.

در این مقاله به بیان ساختار eTOM و رابطه آن با فریمورک TAM پرداختیم. امیدوارم که برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن