BPM Course
بازاریابی

چرخه عمر محصول و نقش آن در بازاریابی

هر محصولی معمولا ۴ مرحله را طی می‌کند که شناخت این مراحل برای بازاریابی محصول ضروری است

مفهوم چرخه عمر محصول نشان می‌دهد که یک محصول از چهار مرحلهٔ تکاملی از ابتدای معرفی به بازار تا ترک بازار عبور می‌کند. این مراحل شامل معرفی، رشد، بلوغ و کاهش هستند. همچنان که یک محصول از چهار مرحلهٔ چرخه عمر پیشروی می‌کند، سطوح سود را تغییر می‌دهد و باید استراتژی‌های مختلفی بکار رود تا موفقیت مداوم محصول تضمین گردد.

چرخه عمر محصول

مرحله مقدماتی
مرحله مقدماتی، اولین مرحله از چرخه عمر محصول است و به محض اینکه محصول برای فروش موجود باشد رخ می‌دهد. درطول این مرحله، سود‌ها کم یا غیرموجود هستند زیرا شرکت باید برای ایجاد آگاهی از این محصول هزینه کند: کمپین‌های بازاریابی ممکن است گران باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد این شرکت برای انتشار محصول، مبلغی را به توزیع-کنندگان و خرده ‌فروشان بپردازد.
مرحله رشد
اگر مرحله مقدماتی چرخه عمر محصول موفق باشد، این محصول به مرحله رشد منتقل خواهد شد. در این نقطه، خرده فروشان محصول را در انبار ذخیره می‌کنند و مصرف کنندگان خریداری آن را شروع می‌کنند. درطول مرحله شروع، افزایش قابل توجهی در فروش‌ها وجود دارد بطوریکه محصول از یک دوره رشد سریع فروش‌ها لذت خواهد برد. در این نقطه، سود نیز افزایش خواهد یافت، زیرا هزینه‌های تولید و ارتقاء هر واحد فروخته شده کاهش می‌یابد. چالش برای کسب و کار این است که مرحله رشد چرخه عمر محصول را تاجایی که ممکن است طولانی بسازیم. این امر ممکن است شامل ارتقاء محصول یا ورود به بازارهای جدید باشد.
مرحله بلوغ
رشد سریع فروش‌ها برای همیشه نخواهد ماند بنابراین محصولات به مرحله سوم منتقل می‌شوند: بلوغ. در مرحله بلوغ از چرخه عمر محصول، سرعت فروش‌ کاهش می‌یابد زیرا فروش محصولات به یک نقطه اوج رسیده است. در این مرحله از کسب و کار، استراتژی معرفی خواهد شد که تلاش می‌کند فروش‌ها را مانند کاهش قیمت‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی اضافی افزایش ‌دهد. چنین استراتژی گران است و احتمالا منجر به یک کاهش در سود‌ها برای پوشش هزینه‌های ارتقا می‌شود.
مرحله کاهش
این مرحله، مرحله نهایی از چرخه عمر محصول است. همانگونه که نام آن نشان می‌دهد در مرحله کاهش، فروش و سوددهی شروع به کاهش یافتن می‌کند. درطول مرحله کاهش، تولیدکننده محصول ممکن است تلاش کند برای تحریک رشد، استراتژی قیمت گذاری خود را تغییر دهد، با این حال در اکثر موارد، این تصمیم نیاز به تغییر یا جایگزینی محصول دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن