مدیریت افراد

ابزارهای مدیریت عملکرد کارکنان – قسمت دوم

در این مطلب به سراغ قسمت دوم ابزارهای مدیریت عملکرد کارکنان می‌رویم

۱ – شاخص های عملکرد کلیدی

با استفاده از نرخ حدود ۷۵٪، شاخص عملکرد کلیدی، که همچنین به عنوان KPI نیز شناخته می شود، یکی از ابزارهای ارشد مدیریت محسوب می‌شود. شاخص عملکرد کلیدی یک مقیاس قابل اندازه گیری است که در سطح سازمانی و فردی اعمال می شود. در سطح سازمانی، اندازه گیری می کند که سازمان چگونه به اهداف خود دست می یابد.

به یک وضعیت محاسبه شاخص های کلیدی عملکرد در یک سازمان فکر کنید. به عنوان مثال، اگر مجموعه کارهای شما، شامل ارائه خدمات برتر به مشتریان باشد، KPI به شما خواهد گفت که تعدادی از مشتریان که در هفته گذشته ناراضی بودند، همچنان ناراضی باقی مانده اند. همچنین شما می توانید نسبت مشتریان خوشحال را نیز محاسبه کنید. با این حال، با توجه به نقص احتمالی KPI ها، اگر تعداد مشتریانی که در مورد خدمات شما شکایت دارند بسیار کم یا کمتر از حد معمول محاسبه شده باشد، همیشه نمی توانید فرض کنید که شما یک سرویس عالی ارائه می دهید زیرا این حالت صد در صد وضعیت شما را نشان نمی‌دهد. این ممکن است به این معنی باشد که شما برای همه مشتریان ناراضی بصورت مناسبی کار نکرده اید.

شاخص عملکرد کلیدی برای یک کارمند به طور مستقیم با استراتژی سازمانی مرتبط خواهد بود. این عملکرد شما را در سطح تیمی، سطح اداری و سطح سازمان نظارت می کند. علاوه بر این، KPI ها عبارتند از دیدگاه سازمان، اهداف، KPI کلی سازمان ها و اهدافشان. این تضمین می کند که کار هر کارمند به سمت موفقیت سازمان سازگار و سازمان یافته است.

۲ – ارزیابی عملکرد

نظرسنجی جهانی اخیر بیش از ۳۰۰۰ سازمان نشان می دهد که ارزیابی عملکرد دومین ابزار استفاده از مدیریت عملکرد است. با استفاده از ۶۰٪ استفاده، ارزیابی عملکرد یکی از پنج ابزار مدیریت عملکرد است. این ابزار مدیریت عملکرد با پارامترها و زمینه عملکرد قابل انعطاف است، همچنین به عنوان یکی از ابزارهای ساختار یافته و رسمی رتبه بندی شده است. ابزار مدیریت ارزیابی عملکرد به عنوان یک ابزار مدیریت عملکرد عالی برای تطبیق اهداف سازمانی با اهداف فردی است.

مدیریت ارزیابی عملکرد برای نظارت بر عملکرد نیز بسیار مفید است. این امرکمک می کند تا مدیران از کارکنانی که سزاوار ارتقاء هستند استفاده کنند و برنامه های آموزشی را برای کارکنان با امتیاز کمتر ترتیب دهند.

۳ – مدیریت ناب

مدیریت ناب به ابزار مدیریتی اطلاق می‌شود که به دنبال از بین بردن اتلاف وقت و ایجاد ارزش و خدمات بیشتر برای مشتریان با وجود منابع کمتر است. این ابزار مدیریت عملکرد، هر گام را برای شناسایی هر بخش و یا مرحله ای که برای سازمان مفید و سازنده نیست و می تواند بعد از آن حذف شود، نظارت و شناسایی می کند. در مقایسه با آمار سال گذشته، این ابزار مدیریت عملکرد به تدریج کاربران خود را در سراسر سازمان گسترش می دهد.

۴ –داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریت یکی از برترین ابزارهای مدیریت عملکرد است که امروزه توسط سازمان‌ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. کار اصلی و یا تخصص این ابزار مدیریت، جمع آوری تمام اطلاعات عملکرد با هم است.ارائه اطلاعات عملکرد اغلب در نمودار مطرح می شود.

این عمدتا یک روند روزانه است. یکی از بهترین کیفیت های این ابزار مدیریت عملکرد، این است که داشبورد یک کارمند می تواند در هر نقطه ای که امکان نظارت بر فعالیت های کارکنان را آسان می کند دیده شود. استفاده راحتی دارد و رابط کاربری آن در زمان واقعی صورت میگیرد. با این حال، این نه تنها عملکرد حیاتی سازمان بلکه عملکرد استراتژیک سازمان را نیز پوشش میدهد. این امر محدودیت های خاص خود را دارد و کارفرمایان باید همه این محدودیت ها را درک کنند تا از انجام اشتباهات در هنگام اندازه گیری عملکرد کارکنان خود جلوگیری کنند.

۵ – بیانیه مأموریت و چشم انداز

این نوع ابزار مدیریتی تقریبا در ۵۰% سازمان‌ها استفاده می‌شود.

این یکی از بیشترین استفاده ها از ابزارهای مدیریت عملکرد محسوب می‌شود. استفاده از این ابزار مدیریت توصیه می شود و همچنین توسط بسیاری به دلیل اهداف مهم آن توصیه می شود. ابزارهای مدیریت عملکرد عملکرد بیانیه وظیفه و بینش اطمینان می دهند که در استراتژی های عملیاتی، فردی و سطح عملکرد یکسان هستند. ماموریت هدف سازمان را توصیف می‌کند و در اعضای تیم انگیزه بوجود می آورد. اغلب اظهارات ماموریت و چشم انداز ممکن است توسط بسیاری، اما نه هر زمان، اشتباه گرفته شود. بسیار مهم است که همه کارکنان این مأموریت را درک کنند تا اعمالشان در نهایت موجب رشد سازمان شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن