مدیریت فرایندهای کسب و کار

بهبود فرایندهای کسب و کار (BPI)

امروزه نیاز روز سازمان ها این است که بتوانند رقابت کنند و روش ها و فرایندهای جدید را بپذیرند و استفاده کنند و به طور مداوم در حال تغییر باشند تا از رشد و بقای خود در آینده اطمینان حاصل کنند.
این ها فقط آن دسته از سازمان هایی هستند که به نیاز به تغییر مداوم پاسخ داده اند و سازمان هایی که توانسته اند خود را با مراجعه به محیط و تغییرات آن که برای انتقال موفق و پیشرفت مدیریت شده بودند، سازگار  کنند.
در اوایل هر سازمان بر روی فرآیندهای تولید، کیفیت محصول و محصول خود تمرکز داشت. تضمین کیفیت محصول کار متخصصان کیفیت بود و احتمالاً مشارکت مدیریت به پذیرش سیاست و شیوه های کیفیت محدود شده بود.
با وجود تحولات موجود در جهان که شامل انقلاب فناوری اطلاعات، جهانی سازی و سایر عوامل می شود، مفهوم فعالیت در کسب و کار دستخوش تغییر ۳۶۰ درجه شده است.


سازمان های بزرگ مانند IBM ، Hewlett-Packard ، Xerox & GE به جهت اینکه بر مشتری متمرکز شوند و همچنین بر روی بهبود فرآیندهای تجاری داخلی تمرکز کنند، کل فرایندهای سازمان را مجدداً بازسازی کردند. این منجر به ایجاد فرهنگ جدید در سازمان‌ها شده است. نحوه درک و ارزیابی سازمان از فرایندهای خود، مردم، سیستم ها و سایر ورودی ها به همراه تعهد و ارزش که برای  مشتریان قائل می شوند، نیز تغییر یافته است.

بهبود فرایندهای کسب و کار (Business Process Improvement)

در نهایت این تغییرات برای سازمان چه سودی دارند؟ آن دسته از سازمان‌هایی که به عنوان نهادهای جدید در تکامل موفق بوده اند و روی فرآیندهای کسب و کار خود متمرکز شده اند، جریان های طولانی مدت سودآوری ایجاد کرده اند در حالی که سازمان‌هایی که با نیاز به تغییر روبرو نیستند، در این رقابت عقب افتاده اند.
کارشناسان مدیریت در آمریکا و اروپا از این واقعیت که ژاپنی‌ها، تایوانی‌ها، کره‌ای‌ها، چینی‌ها و هندی‌ها بخش تولید و خدمات را به دست گرفته اند بسیار نگران هستند. برخی این را تقصیر سازمان‌های آمریکایی و اروپایی و مدیریت آنها می دانند که موج تغییرات را نادیده گرفتند و تصمیم گرفتند که خود را تحت فشار تغییرات قرار ندهند. ژاپنی‌ها با معرفی سریع طراحی‌های جدید و ارتقای کیفیت تجربه مشتری به سطح انتظارات آنها، موفق به در دست گرفتن بازارهای خودرو در ایالات متحده شدند، در حالی که شرکت‌های آمریکایی از نظر سازگاری با تغییرات عقب افتادند. حتی در بخش خدمات، شرکت‌های هندی با سازگاری با نیازها، و ساختن مدل های تجاری و تحویل مطابق با رضایت مشتری، توانسته‌اند بهتر عمل کنند، و سازمان‌های داخلی نیز در حال تغییر و تحول مداوم روند کسب و کار هستند.
بنابراین کاملاً واضح است که هر سازمان باید همواره در زمینه بهبود روند کسب و کار خود تلاش کند و این مسئولیت مدیران خط تولید نیست بلکه مسئولیت مدیرعاملانی است که سازمان‌ها را هدایت می کنند.
پیشرفت فرآیند کسب و کار، منافع کلی را در کلیه زمینه‌ها و عملکردهای یک سازمان به همراه دارد. و کمک می کند تا فرآیندهای کسب و کار قابل اعتمادی ایجاد کنید که بتواند در برابر رشد، حجم زیاد و فشارها و همچنین تغییر بازار و محیط مقاومت کند. BPI به کاهش هزینه ها و بهبود خط تولید کمک می کند. این امر به بهبود فرآیندهای تولید، زنجیره تأمین بازسازی و همچنین به افزایش سهم بازار و ایجاد شهرت سازمان کمک می کند.
علاوه بر این، BPI به ایجاد فرهنگ سازمانی، افزایش روحیه کارکنان و همچنین ایجاد یک سازمان مناسب و پاسخگو کمک می کند. از همه مهمتر BPI به شناسایی آنچه در چه مکان‌هایی نیاز دارید تا سازمان متمرکز شود، بر چه مناطقی باید تمرکز کنید، چه زمانی باید سرمایه‌گذاری را به حداکثر برسانید و همچنین ساختن ساختارهای بسیار پر رقابت و انعطاف پذیر کمک می کند.

نیاز به بهبود فرایندهای کسب و کار در سازمان‌ها

در پایان، مشتریان انتظار ارزش، کیفیت و همچنین یک تجربه استثنایی را در قبال هزینه پرداختی دارند، بدین معنی که هر معامله، محیط و همچنین فرایندی که در مناطقی با مشتری در ارتباط است، ارزیابی می شوند. در زمینه خرده فروشی، مشتری به همه چیز از جمله محیط فروشگاه، نورپردازی و ظاهر کارکنان، و همچنین فرایند صورتحساب، تحویل و سهولت خرید و تجربه کلی دقت می کند.
شرکتها برای اطمینان از ارائه کیفیت خدمات مشابه و همان تجربه در هر زمان برای هر مشتری، مجبور هستند که فعالیت خود را نه تنها طبق نظر مردم، بلکه بر فرایندهای کسب و کار انجام دهند.

اگر در حوزه کاری خود به فرایندها توجه دارید پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب و کار را در دستور کار خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن