BPM Course
مدیریت فرایندهای کسب و کار

آموزش ITIL، درس اول | چرا به مدیریت فرایندهای خدمات فناوری اطلاعات نیاز داریم؟

خلاصه مطلب

  • کار و کسب، در مجموعه آموزش‌های متنی و تصویری ITIL، به آموزش این چارچوب براساس جدیدترین منابع موردتائید AXELOS می‌پردازد. 

ITIL مخفف Information Technology Infrastructure Library مجموعه‌ای از روش‌ها برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که به دنبال هم‌راستا‌سازی نیازمندی‌های کسب و کار و فناوری اطلاعاتی می‌باشد.

ITIL با معرفی مفهوم چرخه عمر سرویس (Service Life Cycle)، به معرفی ۵ مرحله یا فاز می‌پردازد و فرایندهای هر مرحله را باز می‌کند. در این مجموعه آموزش‌ها با کلیه این موارد آشنا خواهید شد. شما از این آموزش‌ها برای یادگیری و پیاده‌سازی (اجرا) فرایندهای ITIL می‌توانید استفاده کنید؛ همچنین برای آزمون بین‌المللی ITIL نیز می‌توانید آماده شوید. آموزش‌های این دوره کلیه این مباحث را پوشش خواهد داد.

در این مطلب با مقدمه بحث و ضرورت آن آشنا می‌شویم.

چارچوب ITIL در یک نگاه
چارچوب ITIL در یک نگاه

چرا مدیریت خدمات آی تی مورد نیاز است؟

  • خدمات با کیفیت آی تی همیشه زمانی که منابع کمتری در دسترس قرار دارند، مورد نیازند.
    • کاربران صرفا به فرآیند/ تکنولوژی علاقه مند نیستند، بلکه آن ها در عوض تنها نیاز به استفاده از خدماتی دارند تا بتوانند به اهداف کسب و کاری دست یابند.
    • در حالی که که کاربران اغلب مستقیما مسئول هزینه های خدمات آی تی نیستند، تقاضاهای بی پایان بیشتر و هم چنین خدمات آی تی بیشتری با کیفیت بالاتر/ استانداردهای معتبرتر دارند.
  • تغییرات اعمالی در کسب و کار و تکنولوژی به طور پیوسته اتفاق می افتد و بر سیستم های آی تی و فرآیندها تاثیر می گذارد.
    • امروزه، خدمات آی تی به عنوان خدمات کسب و کاری برای مشتریان عرضه می شوند (برای مثال در گذشته، مشتریان بانک باید به یک بانک محلی می رفتند تا تراکنش حساب بانکی خود را از تحویلدار بانک، همان کسی که از سیستم آی تی برای بازیابی حساب و ثبت تراکنش استفاده می کند، تقاضا کنند؛ امروزه، مشتریان مستقیما تراکنش هایی آنلاین و یا در دستگاه های عابربانک انجام می دهند که در آن خدمات آی تی مستقیما توسط مشتری ها مورد استفاده قرار می گیرد)
  • نیاز به ایجاد توازن در تقاضای خدمات آی تی و کیفیت با منابعی در دسترس برای ارائه ی حداکثر ارزش به کسب و کار –> مدیریت خدمات آی تی

مزایای مدیریت خدمات آی تی و پیاده‌سازی ITIL در یک نگاه

 

مزایای پیاده‌سازی ITIL
مزایای پیاده‌سازی ITIL

همان‌طور که در شکل بالا دیده می‌شود، مزایای ITIL را می‌توان در بهبود نتایج کسب و کار، هم‌راستایی بهتر کسب و کار و آی تی، ارائه سرویس پایدار، بهبود تجربه کاربری، بهینه‌سازی هزینه‌های آی تی و بهبود کیفیت سرویس خلاصه کرد.


مجموعه

ITIL


برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن