BPM Course
بازاریابیهوش تجاری

تحلیل بازار | تعریف و مفهوم

درک عملکرد بازار و خواسته‌های مشتریان ضروری است. تحلیل کسب وکار، تحقیقات فنی و مشتری به شما در شناسایی فرصت‌های تلاش و نحوه حفظ مزیت رقابتی خود کمک می‌کند.

تحلیل بازار چیست؟

ارزیابی کامل بازار کمک می‌کند تا اطلاعات گسترده‌ای را برای برنامه‌ریزی استراتژی بازاریابی خود به دست آورید. در حالی‌که داده‌های ساده مانند اندازه بازار ممکن است شما را در میزان ارزش بازار برای سرمایه‌گذاری کمک کند، باز شما به نحوه فعالیت بازار خود مانند کانال‌های توزیع اصلی یا ترندهای کلیدی بازار نیاز دارید.

نیاز به درک خواسته‌های مشتریان و نحوه تعامل آنها دارید. برای مثال، ممکن است از تحقیق مشتری یا تحلیل کسب و کار در بررسی فاکتورهای موثر در تصمیم‌های خرید استفاده کنید. تحقیق در مورد رقبا و پیشنهادات آنها، می‌تواند به شما در شناسایی بهترین فرصت‌ها و نحوه تمایز بین محصولات و سرویس‌ها کمک کند. می‌توانید از تحلیل بازار برای ایجاد بهترین فروش و کانال‌های ارتباطی برای مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

اگر شما بازار هدف یا حوزه جغرافیایی تعریف شده‌ای را بکار ببرید، برخی از داده‌ها تنها تصویر بزرگی را برجسته می‌کنند اما از استثنائات چشم پوشی می‌کنند. هوش بازار به شما در شناسایی فرصت‌ها و ترندهای کسب و کار کمک می‌کند، پس تصمیم می‌گیرد که کدام بخش از مشتریان را هدف قرار دهید. زمانی‌که در مورد بازار هدف خود تصمیم می‌گیرید، تحقیقات به شما در شناسایی مشتریان بالقوه و بهترین روش برای نزدیکی به آنها کمک می‌کند.

تحلیل بازار و تحقیق مشتری

تحقیق کسب و کار و نظرسنجی در بازار، با تحقیق از مشتریان خود گره خورده است. برای مثال، داده‌های مشتریان شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که مشتریان موجود در چه گروه‌های هدفی قرار می‌گیرند و چه اقداماتی برای ایجاد سهم بازار خود نیاز دارید.

اگر همه اطلاعات مورد نیاز را ندارید، ممکن است نیاز به تحقیقات مشتری اضافی داشته باشید. برای مثال، ممکن است از رضایت مشتریان برای سنجش میزان کیفیت عملکرد خود یا نظر سنجی از مشتریان قدیمی برای کشف کالاهای خرید نشده استفاده کنید.

تحلیل بازار
تحلیل بازار

گزارشات تحلیل بازار و تحقیق از بازار

برای بسیاری از کسب و کارها، گزارشات منتشر شده بازار اولین گام در تحلیل بازار است. این گزارشات به طور گسترده در کتابخانه، گروه‌های کسب و کار و انجمن‌های تجاری وجود دارد. علاوه بر این، رسانه‌های تجاری، شبکه‌‌سازی و بازخوردهای مشتریان می‌توانند ابزارهای مفیدی در به‌روز ماندن با تغییرات ترندهای بازار یا پژوهش در بازارهای جدید باشد.

با این که این گزارشات مفید هستند، اما نیاز به تفسیرهای دقیق هم دارند. تحقیق کسب و کار عمومی، ممکن است برای بازار هدف خاص ما به کار نرود. برای مثال، بازار بزرگ ملی یا بین المللی هیچ تضمینی نسبت به تقاضاهای محلی ندارد. ممکن است این گزارشات برای محیط‌های به شدت متغیر، قدیمی باشد.

در صورت نیاز، بهتر است خودتان را برای انجام تحقیقات خود یا کمک گرفتن از آژانس‌های تحقیق بازار حرفه‌ای آماده کنید.

منبع
Marketing Donut

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن