مدیریت فرایندهای کسب و کار

تفاوت BPM ، BPMN و BPMS

در هر کسب و کاری که هستید مطمئنا در دنیای تجارت امروز عبارات BPM، BPMN و BPMS را زیاد شنیده اید. اما فرق این سه در چیست؟ معنای آن‌ها چیست؟ چه کاربردی در کسب و کار دارند و دلیل اهمیت روز افزون آن‌ها در دنیای تجارت و کسب و کار امروز چیست؟

BPM

BPM درواقع مخفف Business Process Management است و معنای آن مدیریت فرایندهای کسب و کار می‌باشد. مدیریت فرایند های کسب و کار یک پروسه ی مدیریتی است که هدف این پروسه بهبود فرایندهای یک شرکت یا کسب و کار است که در برگیرنده تکنیک ها، متدها، مفاهیم، پیکربندی ها، نظارت، اجرا و تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب و کار می‌باشد.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران عرصه کسب و کار و بازاریابی، BPM یا همان مدیریت فرایندهای کسب و کار را نقطه اوج مدیریت کسب و کار و یکی از پیشرفت های مهم دنیای کسب و کار در طی دو دهه اخیر می‌دانند. بهبود فرایندهای کسب و کار، یک کسب و کار را از زوایای مختلف به سوی موفقیت و پیشرفت هدایت می‌کند و باعث نظم و یکپارچگی سیستم های یک سازمان می‌شود.

BPMN

BPMN یا همان Business Process Model and Notion به معنای مجموعه ای از استانداردهای مدل سازی برای فرایندهای کسب و کار است که درواقع می‌توان آن را یک زبان نمادین برای مدل سازی دانست که فرایندهای کسب و کار با استفاده از آن مدل سازی شوند.

BPMS

BPMS که مخفف عبارت Business Process Management System است ابزارهایی هستند که عمل آن‌ها بر اساس نماد های BPMN است. درواقع ابزارهای BPMS اجرای مدل های BPMN را به صورت مرحله به مرحله و گام به گام انجام می‌دهد. شما پس از اینکه یک مدل BPMN طراحی کردید پس از آن باید فیلدهایی که برای کاربرد در فرایند لازم دارد را طراحی کنید و سپس قوانین تجاری و فرم های موجود و همینطور گام به گام پیش بروید تا آخرین مراحل اجرا شوند. همه این مراحل با استفاده از ابزارهای BPMS انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن