فروش

عملیات فروش و مراحل آن

عملیات فروش اشاره به فعالیت‌های مختلفی دارد که به دستیابی به موقع اهداف فروش برای عملکرد موفق یک سازمان کمک می‌کند. عملیات فروش شامل استراتژی‌های مختلف و تکنیک‌های مورد استفاده توسط یک فرد می‌باشد که برای دستیابی به اهداف فروش در مدت زمان معینی مشخص شده است.

چرا از عملیات فروش استفاده می‌کنیم؟

عملیات فروش، عملیاتی برای کمک به متخصصان فروش در جهت رسیدن به اهداف فروش به صورت سیستماتیک و به بهترین نحو ممکن است.

فعالیت‌های فروش عملیاتی کمک می‌کنند تا کارشناسان استراتژی‌ها و برنامه‌های مربوطه را (در بلند مدت و کوتاه مدت) برای دستیابی به اهداف فروش به کار گیرند.

به عبارت ساده‌‌تر، عملیات فروش کمک می‌کند تا درآمد سازمان به وسیله برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بودجه‌بندی بهتر و اتخاذ رویکرد هوشمندانه‌تر استفاده شود.

اجازه دهید ما از طریق مراحل مختلف در عملیات فروش جلو برویم:

  • نمایندگان فروش باید پایگاه داده‌های خود را آماده کنند. اگر شما هم نماینده فروش هستید، لیستی از مشتریان بالقوه تهیه کنید. صرفا در دفتر کار نشستن به فروش کمک نمی‌کند. در این زمینه باید بیرون بروید، مردم را ملاقات کنید و اطلاعاتی را که می‌توانید جمع آوری کنید. سایبان‌های بازاریابان را در مکان‌های استراتژیک قرار دهید. کانال‌های ارتباطی بیشتر مهم‌ترین مسئله در کمک به فروش بیشتر است.
  • گام بعدی این است که داده‌ها را با توجه به سن، جنسیت، درآمد و غیره جداسازی کنید. طبقه‌بندی داده‌ها تحت سرفصل‌های مختلف مانند کارمند / بی کار، طبقه متوسط / طبقه بالا، استخدام رسمی / قراردادی و غیره. چنین دسته‌بندی‌ای به شما کمک می‌کند تا مشتریان را بهتر درک کنید و مخاطبان مورد نظر خود را شناسایی کنید.
  • استراتژی‌های فروش باید برای هر بخش متفاوت باشند. نیاز و منافع یک زن در مقایسه با یک مرد متفاوت خواهد بود. محصولات مشابه، یک کودک و یک فرد ۵۰ ساله را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. ایجاد استراتژی‌های مناسب برای بخش‌های مختلف با توجه به نیازها، منافع و خواسته‌های آن‌ها باید صورت بگیرد. طرح‌های تبلیغاتی باید مشتریان شما را جذب و جهت‌گیری اهداف آن‌ها را به سمت سازمان خود تغییر دهید.
  • با مشتریان صحبت کنید و به دنبال قرار ملاقات با آن‌ها باشید. زمان را با توجه به راحتی آن‌ها تعیین کنید. هرگز نباید بیش از دو بار در یک روز با مشتریان تماس بگیرید. با این کار او را اذیت می‌کنید و طوری بنظر می‌آید که مزاحم هستید و سعی می‌کند از شما فاصله بگیرد. به مشتری فرصت دهید فکر کند و تصمیم بگیرد. می‌توانید یک یادآوری ساده را از طریق ایمیل به مشتری ارسال کنید، تا بنظر نیاید که او را تحت فشار قرار داده‌اید.

در ادامه نکات بسیار مهمی در خصوص عملیات فروش آمده است:

  • هنگامی که یک قرار ملاقات تنظیم می کنید مطمئن شوید که به موقع به محل مورد نظر می‌رسید. انتظار نداشته باشید مشتری برای شما صبر کند و همچنین به یاد داشته باشید مشتری می‌تواند از هر چیزی که مربوط به محصول است بپرسد. اطمینان حاصل کنید که همه چیز در مورد محصول و پیشنهادات آن را می‌دانید.
  • نیازها و انتظارات مشتریان را درک کنید. سعی کنید او را به این درک برسانید که محصول و خدمات شما چگونه می‌تواند نیازهایش را تامین کند و اینکه شما نسبت به رقبای مشابه خود چه مزیت‌هایی به مشتریان ارائه می‌دهید.
  • در قرارداد فروش با ذهن باز شرکت کنید و در قیمت‌ها و شرایط و ضوابط دیگر خیلی سست نباشید. بهترین پیشنهاد را برای مشتریان خود برای بازگرداندن دوباره آن‌ها به سازمان خود در نظر بگیرید.
  • قرارداد کتبی با خریدار امضا کنید این توافق نامه باید شرح محصول، شماره مدل، تاریخ خرید، جزئیات ضمانت و سایر شرایط و ضوابط لازم را داشته باشد. بعضی از سازمان‌ها همچنین به مشتریان صورتحساب نیز می‌دهند. صورتحساب مورد نیاز هنگامی که مشتری برای مبادلات می آید، کارایی خواهد داشت.
  • اطمینان حاصل کنید که محصولات به مشتریان در شرایط مناسب و کارآمد عرضه می‌شوند. وظیفه نمایندگان فروش برای کمک به مشتریان در نصب، استفاده یا نگهداری محصولات است.
  • اطمینان حاصل کنید که با مشتریان ارتباط درستی برقرار کرده‌اید حتی پس از انجام معامله برای رضایت بیشتر مشتری، حفظ مشتری بیشتر و در نهایت درآمد بالاتر باید دائما تلاش کنید. اگر خدمات پس از فروش خوبی ارائه نکنید زحمات کل پروسه فروش خود را هدر داده‌اید و خاطره‌ای بد در ذهن مشتریان خواهد ماند.

مجموعه

فروش حرفه‌ای

این پست بخشی از مجموعه فروش حرفه‌ای در کار و کسب است. ترتیب زیر را در این حوزه پیشنهاد می‌کنیم.

  1. چگونه یک ارائه فروش تأثیرگذار بنویسیم؟
  2. انواع کارشناسان فروش
  3. ۵ دسته فروشندگان و راهکار هر دسته
  4. نکات مهم برای موفقیت در فروش
  5. مدل AIDA چیست و در فروش چه کاربردی دارد؟
  6. تولید سرنخ فروش | Lead Generation
  7. عملیات فروش و مراحل آن
  8. ارائه آسانسوری چیست؟ (Elevator Pitch)
  9. چگونه می‌توانید بر ترس خریداران در فرایند فروش غلبه کنید؟
  10. ۵ اشتباه که اعتبار شما به عنوان فروشنده را زیر سوال می‌برد (از هاب‌اسپات)
  11. چهار قانون طلایی برای فروش آسان
  12. چک لیست مذاکره فروش
  13. برای مشتریان کمتر وقت بگذارید! افزایش موفقیت در فروش با تکنیک‌های مدیریت زمان امکان‌پذیر می‌شود
  14. تکنیک‌های کلیدی مذاکره بهتر در فروش
  15. شناخت فرایند خرید
  16. برای فروش بیشتر، روی تجربه مشتری کار کنید
  17. ۴ نوع اطلاعات مفید در خاتمه‌دادن به فروش (Closing)
  18. پیش‌بینی فروش (Sales Forecasting)
  19. فروش بیشتر به مشتریان فعلی (Upselling و Cross-selling)
  20. ترفیع فروش (Sales Promotion)
  21. به صدای مشتریان گوش دهید | افزایش فروش از طریق فیدبک مشتریان
  22. فروش موفق، حتی وقتی چاره‌ای جز تخفیف‌دادن نیست | مارکتینگ‌دونات
  23. ۳ راه برای افزایش فروش، بدون کمک «قیف فروش»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن