مدیریت فرایندهای کسب و کار

چگونه مشکلات فرایند کسب و کار خود را شناسایی کنید؟

یک کارشناس مدیریت فرایند کسب و کار می‌گوید: اگر کسی نمی‌تواند راه حلی برای یک مشکل پیدا کند به این دلیل است که نمی‌تواند آن مشکل را ببیند.

در اینجا راه های عملی را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید از طریق آن مشکلات کسب و کار خود را مشخص و شناسایی کنید.

آمار کسب و کار خود را داشته باشید

دانستن آمار کسب و کارتان چگونه به شما کمک می‌کند؟ شناسایی مناطقی که عملکرد نامناسب دارند بسیار مهم است. این اطلاعات به شما  کمک می‌کند تا فضایهای ناخوشایند را بیابید و در اولین فرصت بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

برای این منظور می‌توانید از تجزیه و تحلیل های زیر استفاده کنید:

  • تجزیه و تحلیل سود و زیان:

با برطرف کردن مشکلات کسب و کار، با استفاده از تجزیه و تحلیل سود و زیان راحت تر است. این نشان می‌دهد که چقدر پول به دست آوردید و چقدر از دست داده اید.

  • تجزیه و تحلیل روند مشابه

 شما می‌توانید تغییرات فروش، سود، تولید، منابع و غیره را با مقادیر مشابه در یک دوره دیگر مقایسه کنید.

بازدیدهای غافلگیرانه از محل کار خود انجام دهید

گاهی اوقات سخت است که بفهمیم چرا کارمندان ما مسائل خاصی دارند؟ وقتی شما در دفتر کار خود نشسته اید و تنها به گزارش ها نگاه می‎کنید هر فکری در این باره ممکن است درست باشد. اما بازدید غالفگیرانه از محل کار کارمندانتان باعث می‌شود بینش بهتری نسبت به مسایل به دست بیاورید.

از نیروها و کارکنان خود در مورد مشکلات روزمره شان بپرسید و با دقت به پاسخ هایی که می‌دهند گوش دهید تا بتوانید آن زمینه های خاص را شناسایی کنید.

رقبای خود را بشناسید

وقتی شما نتایج کارتان را با خودتان مقایسه می‌کنید می‌تواند به شما امید نادرست و واهی بدهد. شما باید کسب و کار یا عملکرد شرکت خود را با رقبای مشابه مقایسه کنید.

شرکت ها و سازمان ها گزارش هایی با شاخص های عملکرد کلیدی برای مقایسه عملکرد آن‌ها با رقبای خود تولید می‌کنند. پس از آن می‌توانید بر روی بخش هایی که در آن شرکت شما نسبت به رقبای خود کمتر رشد کرده است تمرکز کنید.

از سناریوی «بدترین حالت» استفاده کنید

هنگام ایجاد و اجرای فرایندهای کسب و کار، اینکه شما همیشه به شرایط ایده آل فکر کنید آسان است. به جای اینکه از خودتان بپرسید چطور همه چیز به طور بی وقفه انجام می‌شود به این فکر کنید که چه اتفاقی می‌افتد اگر برخی رویدادهای غیر منتظره در فرایند کسب و کار شما پیش بیاید؟ رویدادهایی که خارج از اختیار شما هستند مثل کاهش قدرت، زنگ خطر آتش سوزی، فاجعه طبیعی، ورشکستگی و غیره. هر سناریویی که ممکن است رخ دهد باید در نظر گرفته شود.

شما باید بتوانید در هر کدام از این موارد ناخواسته و اتفاقاتی که منجر به مشکلات بزرگ می‌شوند واکنش ها و تصمیمات سریع نشان دهید. با این روش می‌توانید تا حد زیادی خطاهای انسانی را کاهش دهید.

نتیجه گیری:

درک فرایند های کسب و کار و پیدا کردن مشکلات مربوط به هریک از آن‌ها به بهبود و رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد. می‌توانید روش های بالا برای افزایش کارایی خود استفاده کنید و یا اجازه دهید این کار از طریق مدیریت فرایند کسب و کار توسط اشخاص متخصص انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن