مدیریت فرایندهای کسب و کار

بهترین و مهم‌ترین فرایندهای کسب و کار

هر سازمانی با مجموعه‌ای فرایند ها کار می‌کند و از مدیریت فرایندهای کسب و کار بهره می‌برد. اما همه فرایندها به یک اندازه مهم نیستند. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که کدام فرایندها برای سازمان شما از اهمیت بیشتری برخوردارند؟ برای این منظور در این مطلب با ما همراه باشید.

فرایند توسعه محصول

ابتدا اجازه دهید از قلب هر کسب و کار که همان محصول است شروع کنیم. چرا توسعه محصول در فرایندهای کسب و کار تا این حد اهمیت دارد دارد؟

به طور خلاصه می‌توان گفت، این فرایند یک فرایند بنیادین است که به رشد شرکت کمک می‌کند و فرصت بزرگی را برای ارزش نهادن به مشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

اینکه تیم شما چگونه از ایده‌ها و مفهوم ها شروع می‌کند تا به محصول برسد و آن را به بازار بدهد، یک فرایند بحرانی و حیاتی برای کسب و کار شما است.

این فرایند یکی از فرایندهایی است که با گذشت زمان و به مرور زمان همیشه جای پیشرفت دارد. با گسترش کسب و کار شما خطوط تولید نیز گسترش می‌یابد و محصولات شما نیاز به تطابق با نیاز بازار دارد و به این ترتیب فرایند توسعه محصول شما نیز بهینه سازی خواهد شد.

همچنین بسیار ضروری است که تیم‌هایی توسعه، ارتباطات قوی خود را با مشتریان در طول فرایند توسعه محصول تقویت کنند تا محصول را با توجه به بازخوردی که از مشتری دریافت می‌کنند ترمیم و تقویت کنند.

فرایند فروش

در قسمت قبل گفتیم که فرایند محصول قلب یک کسب و کار است. اما قلب نمی‌تواند بدون خون ضربان داشته باشد و درواقع یک محصول بدون فروش معنایی ندارد. پس از توسعه محصول، فرایند مهم بعدی ما در لیست مهم‌ترین فرایندهای کسب و کار،  فرایند فروش است.

طبق گزارش انجمن مدیریت فروش، ۹۰ درصد از شرکت‌های با کارایی بالا، از فرایند فروش رسمی و هدایت شده استفاده می‌کنند. این قانع کننده است و جای تعجب نیست. به خصوص برای کسانی که تجربه دیدن قبل و بعد از یک فرایند فروش رسمی را دارند.

فرایند فروش در مراحل مختلف سفر خریدار همراه با تاکتیک های خاص و دستورالعمل‌هایی برای فروشندگان در مراحل خاص می‌باشد. در هر مرحله از فروش فرایندهای مختلف دیگری وجود دارد که برای سطح بالایی از بهره وری و اجرای فروش تعریف و مدیریت می‌شود.

فرایند تهیه و تدارکات

تهیه درواقع چیزی فراتر از خرید است. این فرایند شامل انتخاب فروشنده، ایجاد شرایط پرداخت، نظارت استراتژیک و همچنین خرید واقعی است. همه این فرایندها اجزای ضروری آنچه هستند که به عنوان چرخه خرید و پرداخت شناخته می‌‎شود.

یک فرایند تهیه ساده مزایای زیادی برای عملکرد یک کسب و کار به همراه خواهد داشت.

اولا شما می‌خواهید روابط قوی و پر از اعتماد با فروشندگان خود ایجاد کنید. انجام این کار مقدار زیادی از سو تفاهم‌های نا امید کننده و پرهزینه را که ناشی از ارتباط ضعیف است حذف خواهد کرد.

علاوه بر این، روابط قوی فروشنده به احتمال زیاد شما را قادر می‌سازد تا مزایای بالقوه ماننده کاهش قیمت سالانه، کاهش تخفیف و بهبود کیفیت را بیاموزید.

ثانیا یک فرایند تهیه مستندسازی شده و اجرا شده، توانایی شما را برای شناسایی و ارزیابی فرصت‌ها برای یک راهبرد مقرون به صرفه افزایش خواهد داد. همچنین توانایی پیش‌بینی کمبودهای احتمالی که باعث کاهش تولید و یا نیاز به نیروی اضافی یا کمک خارجی می‌شود را در شما افزایش می‌دهد.

به عبارت دیگر این فرایند باعث می‌شود شما بتوانید با نظارت دقیق بر فرایند تهیه، مقایسه مناسبی بین نحوه عملکرد واقعی و فعالیت‌های برنامه ریزی شده خود انجام دهید و به بخش های مربوطه هشدارهای لازم برای انجام تنظیمات را بدهید.

فرایند پشتیبانی مشتری و امور مشتریان

قبلا گفتیم که هنگامی که انتقال از فروش به مشتری با موفقیت انجام شد، مسئول حساب باید مشتری را در مورد چگونگی استفاده از محصول برای بهره وری بیشتر آموزش دهد. این کار می‌تواند با ارائه پشتیبانی مداوم با روش‌های آگاهانه و پاسخگویی به مشتری انجام شود.

مطمئنن هیچ کس نمی‌خواهد وقت و بی وقت با پیشنهاد کمک اذیت شود. این نظر خود مشتریان است.

به جای آن، امکان پشتیبانی ورودی از موثرترین راه ممکن زمانی که مشتری تمایل به صحبت کردن داشت برای حل مشکل و نیاز مشتری انجام شود. این فرایند نیازی به پیچیدگی ندارد و تنها یک فرایند موثر است.

فرایند مدیریت منابع انسانی

همه فرایندهایی که در لیست مهم‌ترین فرایندهای کسب و کار تا به اینجا گفته شد فرایندهای داخلی هستند. ما در مورد موفقیت‌های فروش و مشتریان توضیح دادیم. در حال حاضر تمرکز بر مدیریت فرایندهایی است که کسب و کار شما را به جلو سوق می‌دهند و خوشبختانه نرخ رشد آن‌ها بسیار سریع است.

اولین مورد از آن‌ها کارمندان است. به گفته انجمن مدیریت تحقیقات انسانی:

  • ۶۹ درصد از کارمندان اگر تجربه موفقیت آمیزی با یک شرکت داشته باشند احتمال اینکه ۳ سال در آن‌جا بمانند وجود دارد.
  • بالای ۸۵ درصد احتمال دارد کارکنان جدید با یک شرکت بیش از ۳ سال بمانند در صورتیکه اگر از طریق یک برنامه ساختار یافته کار کنند.
  • سازمان‌هایی که فرایند پردازش استاندارد دارند ۵۰ درصد بیشتر از سایر سازمان‌ها می‌توانند از کارمندان استخدام شده خود بهره وری داشته باشند.

بهبود فرایندهای کسب وکار

فرایندهای کسب و کار باید به طور مداوم تصفیه شوند و سازگار با چگونگی تکامل شرکت شما باشند. برخی فرایندها به طور طبیعی از حساسیت کمتری نسبت به سایر فرایندها برخوردار هستند. به عنوان مثال پردازش مشتریان و کارمندان ممکن است نیاز به تنظیمات بیشتری نسبت به روند ایجاد گزارش مالی سالیانه داشته باشند.

با این وجود همه آن‌ها را می‌توان تنظیم کرد تا کارآمدتر شوند و هماهنگ با تغییرات شرکت به روز شوند و یا تغییر کنند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که شما برای بهینه سازی فرایند کسب و کار خود یک فرایند جامع داشته باشید. این به شما اجازه می‌دهد که ارزیابی دقیقی از از چگونگی کار داشته باشید و بتوانید مناطقی که می‌تواند ایجاد اخلال در گردش کار روزانه داشته باشد را شناسایی و تنظیم کنید.

نه تنها می‌توانید این تغییرات و تنظیمات را به سرعت انجام دهید، بلکه می‌توانید از طریق یک فرایند ساده در قالب یک چک لیست دیجیتالی آن را اجرا کنید. به این معنی که هر تغییری که انجام می‌شود همراه با زمان، دلیل و چگونگی آن ثبت می‌شود.و هر زمان که مدیران نیاز داشته باشند تمام جزئیات در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

از طریق باز اندیشی روش‌های در حال استفاده، می‌توانید مراحل غیر ضروری را حذف کنید و این مراحل غیر ضروری در فرایند کسب و کار خود را به حداقل برسانید.

بنابراین شما می‌توانید تغییرات را با حداقل زمان و تلاش انجام دهید و در عین حال شفافیت و سرعت فرایند کسب و کار خود را افزایش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن