BPM Course
استراتژی

راهنمای نگارش طرح و برنامه کسب و کار (بیزنس پلن)

حتی اگر شما واقعا برای کسب و کارتان نیاز به بودجه ندارید و یا نیازی نمی‌بینید که یک برنامه کسب و کار برای خود بنویسید، هنوز هم دلایل قانع کننده ای وجود دارد که شما باید این کار را برای کسب و کارتان انجام دهید و بیزنس پلن (Business Plan) بنویسید.

به عنوان مثال تصور کنید که شما کسب و کار خود را تازه آغاز کرده اید و یک فروشگاه آنلاین ایجاد کرده اید، ممکن است حتی فروش هم داشته باشید. ایجاد یک برنامه کسب و کار در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند تصویر بزرگتری از آینده پیش روی خود داشته باشید و یک مسیر استراتژیک برای رشد در آینده طراحی کنید.

یا شاید ممکن است ۵ سال از شروع کسب و کارتان می‌گذرد و احساس می‌کنید که در مشکلات گیر کرده اید و شروع به شکست می‌کنید. داشتن یک برنامه کسب و کار در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند تا راه های جدیدی برای رونق کسب و کار خود و افزایش فروش محصولاتتان کشف کنید و از این وضع نجات پیدا کنید.

اجرای یک طرح و برنامه کسب و کار خوب چگونه است؟

به خاطر داشته باشید، اگر شما قرار است این برنامه را برای خودتان انجام دهید، نیازی نیست که بیش از حد پیش بروید و بهتر است پس از انجام برخی از مراحل اولیه فروش و پشت سر گذاشتن این مراحل این برنامه را تبدیل به پروژه ای بزرگ کنید.

زمینه های اصلی ایجاد یک طرح و برنامه کسب و کار و تعریف اینکه چگونه هر کدام از این زمینه ها می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند شامل موارد زیر می‌شود:

خلاصه اجرایی: این بخش را با اینکه در آخر می‌نویسید اما اولین بخش از برنامه کسب و کار شما است. این بخش درواقع خلاصه ای از نکات اصلی در بقیه بخش ها است.

توضیحات درباره شرکت: این بخش شامل یک نمای کلی از شرکت، محصولات یا خدمات شما، انواع مصرف کنندگان و مزایای رقابتی است. در واقع به این فکر کنید که اگر می‌خواستید شرکت خود را برای کسی توصیف کنید چه چیزهایی می‎گفتید که او را به سرمایه گذاری یا خرید از شما ترغیب کند.

تحلیل بازار: در این بخش شما در مورد صنعت و بازار هدف خود تحقیق می‌کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا به طور رسمی مشتری هدف خود را تعریف کنید.

طرح عملیاتی: این کار عملیات یک روز کاری را برای شما از محل کار و ساعت کار گرفته تا موجودی و حسابداری انجام می‌دهد. همانطور که این بخش را می‌نویسید می‎توانید چک کنید و اطمینان حاصل کنید که هر کدام از این فرایندهای حیاتی درست کار می‌کنند یا خیر.

سازماندهی و مدیریت: این بخش به مردم می‌گوید که چه کسی مالک سازمان شما است و چه کسی آن را اداره می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا تمام کسانی که با پایه ی کسب و کار شما درگیر هستند را تعریف کنید به طوری که همه افراد سازمان شما درک درستی از جایگاهی که مناسب آن‌هاست و کاری که انجام می‌دهند داشته باشند.

محصولات و خدمات: این مرحله از برنامه کسب و کار جایی است که شما محصولات و خدمات ارائه شده توسط کسب و کار خود را توصیف می‌کنید. شما باید به این مرحله از دید مشتری خود فکر کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را بهتر از قبل به فروش برسانید.

بازاریابی و فروش: اینجا جایی است که شما می‌توانید به بازار هدف خود برسید، چشم اندازها را شناسایی کرده و محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید. در هنگام ساختن این بخش، استراتژی های خلاق بازاریابی و فروش ممکن است برای شما ظهور کنند.

پیش بینی های مالی: در این بخش شما واقعا در حال کشف و جستجو برای این هستید که ببینید کسب و کار شما در حال آینده نیاز به بودجه دارد. به عنوان یک کسب و کار ثابت، شما داده های قبلی را در اختیار دارید و می‌توانید پیش بینی های خود را بر اساس آن انجام دهید.

درخواست بودجه یا تامین مالی: در این بخش از طرح شما نیازهای مالی خارجی خود را تعریف می‌کنید و در مورد استفاده از آن بودجه و پرداخت آن برنامه ریزی می‌کنید. حتی اگر شما فقط بودجه و سرمایه گذاری خودتان را در کسب و کار داشته باشید و از منابع مالی دیگر کمک نگیرید به این بخش به شما  کمک می‌کند تا روی آن ها به درستی تمرکز کنید.

سخن پایانی:

همانطور که دیدید نوشتن یک طرح و برنامه کسب و کار می‌تواند پیشرفت بزرگی برای شما در کسب و کارتان باشد و اصلا مهم نیست که اکنون در چه مرحله ای از کسب و کارتان هستید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

1 سوال یا دیدگاه درباره “راهنمای نگارش طرح و برنامه کسب و کار (بیزنس پلن)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن