BPM Course
منبع این مقاله
بازاریابی

چگونه شیرینی‌های سنتی خود را آنلاین می‌فروشیم؟ | مطالعه موردی

مرور داستان موفقیت فروشگاه‌های آنلاین در عین جذابیت، می‌تواند راهنمای مناسبی برای افرادی باشد که در فکر راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین هستند. مایکل پارکر با کسب وکار خود یعنی  A Quarter Of یک فروشگاه آنلاین شیرینی‌های قدیمی را بازسازی کرد و بیش از ۶۰۰ گونه شیرینی را برای پاسخ‌دادن به درخواست‌ شیرینی‌های سنتی فروخت.

این فروشگاه، در سال ۲۰۰۲ برپا شد و یک شیرینی فروشی مشابه همتایان خود در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی را بازسازی کرد.

تصور ذهنی مایکل پارکر یعنی A Quarter Of در زمینه برطرف کردن تقاضای شیرینی‌های سنتی سریعا رشد کرد. مایکل می‌گوید: «من چیزی را خلق کردم که از اجرای آن لذت می‌بردم. من فروشگاهی را سراغ ندارم که مانند این فروشگاه موفق بشود.»

الهام ذهنی این کسب وکار زمانی به وجود آمد که مایکل و برادرش در یک کافه بودند و آنها شیرینی‌هایی را به یاد آورند که در گذشته از شیرینی‌ فروشی محله خود می‌خریدند. مایکل کمی تحقیقات انجام داد و متوجه شد که هنوز تعدادی از این شیرینی‌های محلی ساخته می‌شوند.

نتیجه آن، ایجاد سایتی شد که بیش از ۶۰۰ گونه شیرینی را ارائه می‌داد و سراسر نوستالژی و سرگرمی بود. مایکل می‌گوید: «این کار سرگرم کننده و لذت بخش است.»

اما مشتریان خرید می‌کنند و کسب وکار هم سریع رشد می‌کند. پیش از کریسمس، تعداد کارمندان به بیش از ۳۵ نفر رسید تا در یک روز، سه تن شیرینی را بفروشند. این موضوع، فقط مربوط به استخدام افراد است. مایکل هم‌چنین یک کسب وکار عمده فروشی تاسیس کرد تا تقاضاهای خرده‌فروشان را برطرف کند. مایکل می‌گوید: «ما یک انبار بزرگ داریم و به دنبال یک مکان دیگر با اندازه‌ای دو برابر این انبار هستیم.»

شیرینی‌های سنتی
شیرینی‌های سنتی

قدرت روابط عمومی

استراتژی بازاریابی مایکل با موفقیت انجام شده است. مایکل می‌گوید: «درست از ابتدای کار، ما یک روش سه ضلعی برای بازاریابی انجام دادیم و تمرکز ما روی بازاریابی دهان به دهان، روابط عمومی و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) بود. بازاریابی دهان به دهان بسیار اهمیت دارد. مشتریان راضی، مشتریان دیگری را به همراه خود می‌آورند.»

علاوه بر این، روابط عمومی توجه میلیونها مشتری بالقوه را به سمت کسب وکار ما جذب کرده است. مایکل می‌گوید: «همیشه من فکر می‌کردم که تبلیغات سنتی برای کسب وکار ما نتیجه‌ای ندارد و تمرکز بیشتری روی جنبه روابط عمومی داشتیم. و این جنبه به شدت نتیجه خوبی داشت. من در حدود ۹۰ مصاحبه رادیویی انجام دادم و یک صفحه کامل در روزنامه Sun، سه صفحه در روزنامه شنبه Telegraph و یک صفحه هم درDaily Mail  و Times منتشر کردم.»

این‌ها، تمام تبلیغات او نبود. مایکل دو بار در برنامه Sky News حضور پیدا کرد و هم‌چنین به عنوان مهمان هم در برنامه This Morning در شبکه ITV هم حاضر شد.

هم‌زمان با آن، بهینه سازی برای موتورهای جستجو و کمی هم تبلیغات کلیکی به وبسایت کمک کرد تا حضور آن در بالای نتایج جستجو تداوم داشته باشد. مایکل می‌گوید: «من بهینه‌سازی سایت را از شروع کار خود انجام دادم و ما اولین سفارش‌های خود را قبل از فعال‌سازی فرایند خرید با کارت اعتباری گرفتیم و سایت یاهو، ما را به عنوان یکی از سایت‌های هفته خود تبلیغ کرد.»

مشتریان وفادار

عامل نوستالژی به کسب وکار A Quarter Of  اجازه داد تا یک جامعه قوی آنلاینی را با کمک مشتریان وفادار در فیسبوک و توئیتر بسازد. مایکل می‌گوید: «ما هر روش ممکن برای ایجاد ارتباط با مردم را انجام دادیم و به آنها اجازه دادیم تا نحوه ارتباط خود با ما را انتخاب کنند.»

بخش مهمی از رشد شرکت، ناشی از تقاضاهای مشتریان است. برای مثال، تقاضا برای تبریکات عروسی یک بازار کاملا جدیدی را به روی ما باز کرد. A Quarter Of درخواست‌هایی در مورد شیرینی‌های که جوانی آنها را به یاد آنها می‌آورد، داشتند.

مایکل می‌گوید: «ما خوش شانس هستیم که بحران‌های اقتصادی به ما ضربه‌ای نزده است. در زمانی‌هایی که وضع اقتصادی خوب نیست، مردم به دنبال راهکارهای ارزان‌قیمت هستند. نوستالژی به نظر می‌آید که از مد نمی‌افتد. حتی با سعی و کوشش، ما دیگر نمی‌توانستیم به راهکار نوستالژی تکیه کنیم.»

منبع
Marketing Donut
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن