BPM Course
بازاریابی

انواع تحقیقات بازار

آیا شما نسبت به پیشنهاداتی که در حوزه تحقیقات بازار به شما می‌شود، سردرگم هستید یا تردید دارید؟ جولیا وایتهد، مدیر Ask Joe Public، نحوه استفاده موثر از تحقیق بازار را آشکار می‌کند.

به طور گسترده، دو نوع تحقیق بازار وجود دارد: کیفی و کمی. و ارتباط هر کدام از آنها، به نوع اطلاعاتی که می‌خواهید بدست آورید، بستگی خواهد داشت.

همچنین بخوانید: تحقیقات کمی در بازاریابی چیست؟

تحقیقات کمی بر اساس داده‌های آماری انجام می‌شوند. بنابراین، برای مثال اگر شما می‌خواهید کشف کنید که چه حجمی از بازار، خرید محصول شما را ترجیح می‌دهد، تحقیق کمی برایتان مناسب است. پس تحقیق کمی، بر اساس آنچه که نیاز دارید انجام می‌شود.

انواع مختلفی از تحقیق کمی وجود دارد، گرچه این راهکار، به طور گسترده و معمول و مرسوم، پرسشنامه‌محور است و عموما شامل سوالات بسته (Close Ended به معنی به همراه جواب‌های مشخص) است که در هر سوال، پنج گزینه مطرح می‌شود که شما با آن گزاره، موافق یا مخالف هستید.

نوع دیگر تحقیق، تحقیق کیفی است که به کمک نمونه‌های کوچکتری از افراد انجام می‌شود و از تکنیک‌های پرسش که پایان باز دارند و مصاحبه که زمان اجرا طولانی‌تری دارد، استفاده می‌کند. تحقیقات کیفی برای شما آماری ارائه نمی‌دهد، اما شما را قادر خواهد ساخت تا دریابید که زیر پوست احساسات مردم و علت آن چه می‌گذرد.

اغلب تحقیقات کیفی به صورت رو در رو انجام می‌شود، گرچه اجرای اینترنت محور آن متداول‌تر شده است. متدوال‌ترین شکل تحقیقات کیفی، بر اساس گروه‌های متمرکز یا مباحثه‌های گروهی انجام می‌شود. این گروه‌ها، بین شش تا هشت نفر عضو دارند و از آنها برای بررسی نظراتشان نسبت به محصولات، برندها و خدمات استفاده می‌شود.

من چگونه بدانم که از چه گونه‌ای از تحقیق بازار استفاده کنم؟

در زمانی‌که به آمار نیاز نداریم، تحقیقات کیفی می‌تواند به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما می‌توان آن را قبل تر از تحقیقات کمی استفاده کرد تا در مورد سوالاتی که باید در نظرسنجی پرسیده شود، تصمیم‌گیری شود. در پایان، تحقیقات کیفی و کمی را می‌توان در کنار هم استفاده کرد؛ درحالی‌که تحقیقات کیفی درک عمیقتری نسبت به داده‌های کمی فراهم می‌کند.

تحقیق بازار
تحقیق بازار

من قبل از انجام هرگونه تحقیقات بازار، چه کار باید کنم؟

قبل از اینکه شما تحقیقات بازار خود را آغاز کنید، نوشتن یک خلاصه تحقیق اهمیت دارد. یک خلاصه تحقیق شامل موارد زیر خواهد بود:

  • سابقه محصول یا برند شما. این مورد می‌تواند شامل زمان تاسیس کسب وکار شما، حجم معاملات، موقعیت فعلی شما و هم‌چنین آنچه که شما می‌خواهید تحقیق بازار ارائه دهد، باشد. ممکن است تئوری‌ها و ایده‌های خاصی در مورد توسعه برند شما و بررسی آن وجود داشته باشد.
  • اهداف یا آنچه که از اطلاعات انتظار دارید، به شما بگوید.
  • توصیفی از بازار هدف خود (افرادی که شما می‌خواهید نظرات آنان را جمع‌آوری کنید.). جامعه نمونه، بخش مهمی از فرایند برای هر دو گونه تحقیق می‌باشد. برای مثال، اگر شما در حال تولید برند جدیدی در زمینه غلات صبحانه هستید، مهم است که جامعه نمونه شما به طور منظم غلات صبحانه بخورند و آن را خرید کنند و سن و جمعیت‌شناسی آنان مربوط به مخاطبان هدف شما باشند. این یک مسئله آشکاری است، اما انجام مصاحبه با بازنشستگان در مورد غلات صبحانه کودکان، انتخاب درستی نیست.
  • نوع اطلاعات مورد نیاز شما – برای مثال، کیفی یا کمی.
  • نمونه‌هایی از محصولات و بسته‌بندی ها که ممکن است در طول تحقیقات بازار به پاسخ‌دهندگان نشان داده شود.
  • بودجه. شما چه میزان سرمایه برای خرج کردن در این پروژه دارید؟
  • زمان‌بندی- شما چه زمانی واقعا نیاز به بازخورد دارید؟ اشتباه رایج بسیاری از شرکت‌ها، این است که آنها برای تحقیق به اندازه کافی برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

چگونه می‌توانم آژانس یا مشاور مناسبی برای تحقیق بازار پیدا کنم تا به کمک من بیاید؟

اگر شما یک آژانس یا مشاور تحقیق بازار را استخدام می‌کنید، به تامین‌کنندگان بالقوه خود، خلاصه تحقیق را ارائه بدهید و از آنها دعوت کنید تا به آن خلاصه تحقیق با یک طرح پیشنهادی که نشان‌دهنده نوع تحقیق و روش‌شناسی توصیه شده آنها می‌باشد، پاسخ بدهند. برای یافتن توصیه‌ها و مشاوره با نهادهای صنعتی، پرس‌وجو کنید تا آژانس‌های مناسبی را برای راهکار خود پیدا کنید. هرچه اطلاعات زمینه‌ایی بیشتری برای آنان بتوانید تهیه کنید، آنها برای ارائه پاسخ سازنده و مناسب به شما، بهتر مجهز می‌شوند. نباید در فهرست کوتاه (Shortlist) شما، نام بیش از سه آژانس یا مشاور در آن وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن