منبع این مقاله
بازاریابی

قیمت‌گذاری محصولات | تعریف، راهکارها و تکنیک‌ها

اگر از مردم بخواهید که برای محصول یا خدمات شما پول زیادی را پرداخت کنند، آنها از خریدکردن منصرف خواهند شد مگر این که قیمت‌گذاری شما منصفانه باشد. اگر از آنها تقاضای پرداخت کمی کنید، حاشیه سود شما ریزش پیدا می‌کند و مشتریان فکر می‌کنند که کیفیت محصول شما پائین است. «قیمت بهینه» در تمام هزینه‌های شما نقش دارد و حاشیه سود را افزایش می‌دهد؛ در حالی‌که، هم‌چنان محصولات برای مشتریان جذاب باقی می‌مانند. در اینجا، نکاتی برای تعیین قیمت بیان شده است.

بازار خود را بشناسید.

شما نیاز به کشف میزان توان پرداختی مشتریان خود و رقیبان خود دارید. سپس باید تصمیم بگیرید که آیا سیاست‌های شما میخواهد با آنان تطابق داشته باشد یا آنها را تحریک کند. گرچه، تطابق قیمت خطرناک است، اما شما نیاز دارید تا از پوشش تمام هزینه‌های (مستقیم یا غیر مستقیم خود) خود اطمینان داشته باشید.

بهترین تکنیک قیمت‌گذاری را انتخاب کنید.

انواع روش‌ها و تکنیک‌ها برای قیمت‌گذاری وجود دارد. قیمت‌گذاری با سود مشخص، شامل افزودن درصدی از افزایش نرخ جنس به هزینه‌هاست. این موضوع می‌تواند بین محصولات،کسب و کارها و بخش‌ها متفاوت باشد. قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش، با میزان ارزشی که مشتریان به محصول شما اضافه می‌کنند، اعمال می‌شود. در مورد مناسب‌ترین روش برای محصولات و خدمات خود قبل از محاسبه‌کردن قیمت، تصمیم‌گیری کنید.

قیمت‌گذاری محصولات
قیمت‌گذاری محصولات

در مورد هزینه‌های خود بررسی و تدبیر کنید.

این موضوع، شامل تمام هزینه‌های مستقیم و توسعه یک محصول یا خدمت میشود. سپس هزینه‌های متغیر خود (برای مواد، بسته بندی و …) را محاسبه کنید. هر چه محصول بیشتر بسازید یا بفروشید، این هزینه‌ها بیشتر خواهند شد. نیاز هست تا در مورد پوشش میزان درصد هزینه‌های ثابت (سربارهایی مانند اجاره، نرخ ها و دستمزدها) محصول خود بیاندیشید. همه این هزینه‌ها را با هم جمع ببندید و تقسیم بر حجم تولید ناپایدار یک محصول کنید.

به قیمت‌گذاری با یک سود مشخص توجه کنید.

شما نیاز به افزودن یک میزان سود یا افزایش نرخ به نقطه ناپایدار خود دارید. این، به عنوان درصد ناپایداری بیان می‌شود. هنجارهای صنعتی، تجربه یا دانش بازار به شما کمک می‌کند تا در مورد سطح افزایش نرخ خود تصمیم بگیرید. اگر قیمت خیلی بالا به نظر بیاید، هزینه‌های خود را حذف کنید و بر این اساس، قیمت را کاهش دهید. از محدودیت‌های قیمت‌گذاری با سود مشخص آگاه باشید، زیرا این محدودیت‌ها بر مبنای فرضیه‌ی فروش همه محصولات عمل می‌کند. اگر این کار را نکنید، سود شما کاهش پیدا می‌کند.

یک قیمت مبتنی بر ارزش تعیین کنید.

شما باید بازار خود را به خوبی بشناسید تا یک قیمت مبتنی بر ارزش را تعیین کنید. برای مثال، هزینه ارائه یک سشوار به بازار ممکن است ۱۰ یورو باشد. اگر این محصول برای بازار ارزش داشته باشد، ممکن است بتوانید از مشتریان تا ۲۵ یورو هم هزینه طلب کنید.

به دیگر فاکتورها بیاندیشید.

چگونه مالیات بر ارزش افزوده روی قیمت تاثیر می‌گذارد؟ آیا می‌توانید حاشیه سود نسبتا کمی روی محصولات حفظ کنید تا به فروش با سود بالاتری نسبت به بقیه برسید؟ شما باید برای گروه‌ها، بازارهای مختلف یا فروش‌های آنلاین، قیمت‌های متفاوتی را محاسبه کنید.

تغییر را فراموش نکنید.

قیمت‌ها به ندرت در طولانی‌مدت می‌توانند ثابت باشند. هزینه‌ها، مشتریان و رقیبان می‌توانند تغییر کنند، پس شما باید قیمت‌های خود را تغییر دهید تا در بازار بمانید. با نگاهی به اتفاقات رخ‌داده و گفت‌وگوی منظم با مشتریان، سبب می‌شود تا از بهینه بودن قیمت‌ها اطمینان داشته باشید.

منبع
Marketing Donut

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن