BPM Course
منبع این مقاله
برندینگفروش

ایجاد و توسعه‌ USP برند

عبارت منحصر به فرد فروش(USP)، که مخفف عبارت unique selling proposition می‌باشد، سبب می‌شود تا برند شما در بین همکارانتان برجسته شود و ویژگی خاص شما را به مشتریان بگوید.

پس بیایید در مورد آن صحبت کنیم.

USP چیست؟

USP، سبب می‌شود تا کسب و کار و محصولات و خدمات شما متفاوت شود. این، همان پیشنهاد شماست و دیگر رقیبانتان آن را پیشنهاد نمی‌کنند. USP، می‌تواند شامل کیفیت بالاتر، قیمت پایینتر، تجربه مشتری بهتر یا خلاقیت در فناوری باشد.

اگر نتوانید «عبارت منحصر به فرد فروش» خود را مشخص کنید، اوقات سختی را در متقاعد کردن مشتریان آینده خود خواهید داشت تا به جای خرید از رقیبان، از شما خرید کند.

USP برند
USP برند

چرا به یک «عبارت منحصر به فرد فروش» نیاز هست؟

همیشه در اخبار در مورد بمباران پیام‌های تبلیغاتی مشتریان می‌خوانیم. مشتریان نمی‌توانند محصولات و خدماتی را که می‌خواهند بخرند، ارزیابی کنند. برای این که از این بمباران پیام‌های تبلیغاتی راحت شوند، محصولات و خدمات را دسته‌بندی می‌کنند. برای نمونه در مورد انواع مختلف ماشین این مدل دسته‌بندی را داریم: سریع‌ترین ماشین، گران‌ترین ماشین، با ارزش‌ترین ماشین.

یک USP قوی، به مشتریان کمک می‌کند تا خیلی سریع پیشنهادات کسب و کار شما و دلیل انتخاب شما در بین رقیبانتان را متوجه شوند.

چگونه USP برند خود را بیابیم؟

کشف USP خود، به این معنی ست که شما درک خوبی از بازار هدف، رقیبان و پیشه خود داشته اید.

درک مخاطبان هدف

توسعه‌ی USP با شناخت مخاطبان هدف آغاز می‌شود.

در مورد مخاطبان هدف خود چه می‌دانید؟ چرا افراد باید از محصولات و کالاهای بازار شما بخرند؟ این کالاها چه نیازهایی را برای مردم برطرف می‌کنند؟ آیا آنها با خرید کالا یا خدمات شما در جستجوی صرفه جویی در زمان خود، تجربه و تخصص شما، یک تولید کننده قابل اعتماد هستند؟

به کمک مشاوره با مشتریان، همکاران و دوستان خود می‌توانید لیستی از دلایل انتخاب و خرید از شما برای خرید محصول یا خدمات را تهیه کنید.

مزیت‌های رقابتی شما چیست؟

شما باید بتوانید یک یا دو ویژگی را که کسب و کار شما در آن به خوبی عمل می‌کند، استخراج کنید. لیستی از رقیبان خود بسازید و ببینید چه نیازهایی را دارند.

سپس، بررسی کنید که رقیبان شما، در لیست نیازها با چه کیفیتی عمل می‌کنند. جایگاه خوب فردی در بازار به این معنا نیست که وی به تعهدات خود هم پایبند بوده است. اگر شما بتوانید در آن نیاز خاص، بهتر عمل کنید، مبنایی قوی برای شما خواهد بود که به بازار وارد شوید.

به گرایشات داغ در حرفه خود نگاهی بیندازید

شما باید در جستجوی رفع احتیاجاتی باشید که کسی به آنها توجهی نکرده است و همزمان با آن هم به گرایشات کلیدی در حرفه خود نگاهی بیاندازید. شناخت گرایشات فعلی در بازه زمانی ۵ ساله خیلی مهم است. شما در این زمان می‌توانید مزیت‌های خود را در این حوزه ها، توسعه دهید.

تست و اصلاح USP

با جمله قوی USP شروع کنید. با تعدادی از مشتریان بالقوه خود صحبت کنید تا بازخوردی از تفکرات خود و جایگاه برند خود را به دست بیاورید.

در نتیجه چنین مصاحباتی، باید بتوانید بهترین عبارت خود و دلایل متقاعد کننده برای انتخاب آن را پیدا کنید.

چگونه با USP خود ارتباط برقرار کنید؟

ممکن است شما وب سایت، لوگو یا کمپین تیلیغاتی آنلاین راه اندازی کرده باشید، به هر حال USP شما، باید از توسعه شرکت و استراتژی بازاریابی شما استخراج شود. همیشه در مورد تصویر ارائه شده و فعالیت‌های خود، از خودتان بپرسید که آیا با مزایای پیشنهادی شما، ارتباط برقرار می‌کند یا نه؟

تغییر همیشگی USP پیشنهاد نمی‌شود اما باید آن را همیشه به‌روز نگه داشت.

راهنمای گام به گام برای ایجاد USP

  • لیستی از اطلاعات در مورد مخاطبان هدف خود تهیه کنید.
  • لیستی از همه نیازهایی که محصولات و کالاهای شما آن را رفع می‌کند، تهیه کنید.(همه‌ی این نیازها، در واقع USP بالقوه برای کسب و کار شما محسوب می‌شود.)
  • این USP ها را در برابر گرایشات و رقیبان خود قرار دهید. حال آن مواردی را که رقیبان در آن قوی هستند، حذف کنید. فراموش نکنید که USP، عبارت منحصر به فرد فروش شماست؛ پس به دنبال فضای خلا در بازار باشید.
  • هر USP را با سطح کسب و کار خود و نگاه مشتریان خود بسنجدید.
  • مصاحبه‌های کوتاهی با مخاطبان بازار خود انجام دهید تا قویترین USP برای کسب و کار خود را بیابید.
  • دوباره بررسی کنید که USP درستی را انتخاب کرده‌اید.
    • آیا این USP، قویترین مزیت را به همراه دارد؟
    • آیا در یادها می‌ماند؟
    • آیا USP شما، برند هدف را شفاف نشان می‌دهد؟
    • آیا نوع تعهد را می‌توان از آن استخراج کرد؟
    • آیا منحصر به فرد است یا رقیبی می‌تواند ادعا کند که با USP آنها شبیه است؟
  • از این جایگاه برای توسعه کسب و کار و استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. USP خود را به عنوان یک معیار قرار دهید و فعالیت‌های خود را با آن مقایسه کنید.
  • گرایشات و رقیبان جدید را که می توانند در دیدگاه مشتریان شما تاثیر بگذارند، رصد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن