BPM Course
بازاریابیبرندینگ

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندسازی که با متقاعدکردن مشتری مرتبط است یکی از جالب‌ترین و بحث‌برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی است.

تئوری رنگ یک موضوع پیچیده است و این مقوله می‌تواند فراتر از سطح پوشش رنگی باشد.

اهمیت رنگ‌ها در برندسازی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که رنگ‌ها می‌تواند در فرآیند برندسازی و بازاریابی تاثیر داشته باشند. این رنگ‌ها می‌تواند رنگ‌هایی باشد که شما در برچسب روی محصولات خود، لوگوی خود و یا سایر مواردی که با برندسازی شما مرتبط است استفاده می‌کنید و از طریق آن می‌خواهید ذهن مخاطب را درگیر کنید. رنگ ها می‌توانند عواملی برای حفظ و ترفیع جایگاه برند شما باشند.

روانشناسی رنگ‌های مختلف در برندهای معتبر

در بحث روانشناسی رنگ ها در بازاریابی نکته ای که اهمیت دارد هدفی است که شما می‌خواهید از به کار بردن رنگ ها در برند خود به آن برسید. پس از تعیین هدف و شناخت مخاطبان خود شما تصمیم می‌گیرید که برای برند خود یک رنگ منحصر به فرد را انتخاب کنید. چند نمونه از رنگ های اصلی که برندهای معتبر در سراسر دنیا از آن‌ها استفاده کرده اند را در اینجا برای شما همراه با روانشناسی آن‌ها بیان کرده ایم.

رنگ قرمز: به عنوان مثال برندهایی مثل کوکاکولا و یا رستوران های زنجیری KFC از رنگ قرمز استفاده کرده اند. رنگ قرمز معمولا نماد هیجان و تحرک است. یکی از دلایلی که KFC از این رنگ برای برند خود استفاده کرده است این است که در جاده ها کاملا تشخیص داده شود و مشتریان بتوانند آن را به خوبی پیدا کنند. اما دلیل استفاده کوکاکولا از رنگ قرمز می‌تواند دلیل دیگری مثل ایجاد هیجان و انرژی زا بودن این برند را به مخاطب القا کند و یا اینکه می‌خواهد تمایز و برجسته بودن برند خود را نسبت به سایر برندهای نوشابه در سراسر دنیا به رخ بکشد. رنگ قرمز یکی از رنگ هایی است که برندهای معتبر زیادی از آن استفاده می‌کنند.

رنگ سبز: گاهی ممکن است محصولات و خدمات شرکت شما مربوط به بیماران باشد که شما در چنین مواقعی ترجیح می‌دهید لوگوی خود را به رنگ سبز یا ترکیبی از این رنگ در نظر بگیرید تا نماد سلامتی باشد. همچنین بسیاری از برندهای مواد غذایی مثل برند تروپیکانا که آبمیوه تولید می‌کند به رنگ سبز است و رنگ سبز می‌تواند نشان سلامت و شادابی برای این برند باشد.

رنگ زرد: این رنگ معمولا نمادی از شادی و نشاط است و برندهایی که بیشتر محصولات و خدمات آن ها مرتبط با کودکان است از این رنگ استفاده می‌کنند. رنگ زرد به خاطر داشتن طول موج بیشتر باعث می‌شود در میان رنگ های دیگر زودتر تشخیص داده شود. اگر دقت کرده باشید برند مک دونالد به رنگ زرد است که می‌تواند نماد شادابی و سرزندگی برای این برند باشد.

رنگ سیاه: رنگ سیاه از جمله رنگ هایی است که در روانشناسی رنگ ها در بازاریابی نماد قدرت در نظر گرفته شده است. معمولا برندهایی که با قدرت به دنبال جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان خود هستند از رنگ سیاه استفاده می‌کنند. برندهایی مثل پوما، نایک و آدیداس برندهای پرقدرتی هستند که رنگ سیاه را برای برندسازی خود انتخاب کرده اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن