BPM Course
رهبری

سه نوع سبک پایه‌ای مدیریت و رهبری

رهبری استفاده از راه ها و استراتژی های مناسب برای استفاده از اعضای جامعه یا تیم در جهت کسب اهداف مورد نظر است. می توان گفت که هر مدیریتی که بخوبی انجام شود پیش رونده خواهد بود.اما هنگامی که شما در حال بررسی سبک مدیریتی هستید، بهتر است به تجربیات گذشتگان نیز نگاهی بیاندازید.

سبک رهبری کورت لوین

در اواخر دهه ۱۹۳۰، دکتر کرت لوین و ۲ دانشجوی کارشناسی ارشد، یک سری آزمایش های جالب از سبک های رهبری در دانشگاه آیووا انجام دادند. آنها ۳ گروهی از پسران را به تیم های ساخت نقاب سازماندهی کردند که هر کدام در سبک مدیریتی متفاوت: اقتدارگرا، دموکراتیک و آزادی بیان قرار داشتند. باهم به سراغ یادگیری انواع این سبک ها و نحوه عملکرد آن‌ها می‌رویم تا بتوانیم تصمیم بگیریم که کدامیک برای کسب و کار ما مناسب تر است.

در ادامه درباره هر کدام از سبک‌های مدیریتی و مزایا و معایب آنها توضیح می‌دهیم.

رهبری دموکراتیک

یک رهبر دموکراتیک به دنبال ایجاد توافق در تیم خود است یا حداقل نسبت به نظرات اعضای تیم خود کاملا باز عمل میکند.  یک رهبر دموکرات نیز تلاش می کند که آزاد و قابل دسترسی باشد. در این سبک رهبر وظایف مدیریتی خود را با زیردستانش تقسیم و آن‌ها را در اجرای برنامه ‌های خود مشارکت می‌دهد. این موضوع  نیز زمانی که بیش از حد استاندارد باشد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، اما به طور کلی به نظر می رسد که این موثرترین سبک مدیریت باشد.

مشخصات این سبک رهبری:

  • تصمیم گیری های مشارکتی و بر مبنای مشورت
  • تاکید بر “ما” بجای “من”
  • استقبال از انتقادات سازنده

رهبری اقتدارگرا

این نوع سبک رهبری ممکن است برای افراد با شخصیت ضعیف مفید نباشد اما همچنین می تواند بسیار موثر باشد (به استیو جابز فکر کنید). رهبر استبدادی یک وکالت عالی را تشکیل می دهد و برای دریافت نتایج نهایی انتظار می‌کشد. این شاید یک رهیافت ضروری در یک بحران باشد، اما در شرایط دیگری می تواند کارگران ناخوشایند و فرسودگی را منجر شود.

مشخصات این سبک رهبری:

  • رهبری از طریق نظم، خواسته ها، تهدیدات و مجازات
  • تاکید بر “شما” و “من”
  • نقد انتقادی

رهبری هیات نمایندگان

این سبک رهبری، رهبری نمایندگان نیز نامیده می‌شود. شما هرگز آن ها را انسانهای بدنامی نخواهید دید. در حالی که این روش می تواند به خوبی کار کند، اگر کارکنان خود انگیز هستند، به نظر می رسد که سبک مدیریتی کمترین کارآیی را داشته باشد.

مشخصات این سبک رهبری:

  • اعضای مسئول همگی هدفمند کار می‌کنند.
  • تاکید این سبک بر گروه و وظایقف در قبال موکلین است
  • انتقادی وجود ندارد

در نهایت، رهبری یک مسئله پیچیده است. یک راه مشخص برای انجام این کار وجود ندارد. و اغلب بهترین رهبران روش های مختلف را با هم ترکیب می کنند، تغییر سبک رهبری به عنوان تغییر وضعیت جوامع محسوب میشود. برای مثال، برای راه اندازی، یک سبک مدیریتی جدید، ممکن است بهترین راه برای مدیریت یک رستوران سبکی نباشد که برای اداره ی یک شرکت وارداتی در مورد آشنا یا دوست شما نتیجه مثبتی داده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن