BPM Course
مدیریت منابع انسانی

ابزارهای مدیریت عملکرد کارکنان

در این مطلب به ارزیابی و مدیریت عملکرد می‌پردازیم

بهترین ابزارهای مدیریت کارآمد

نظارت بر عملکرد کارکنان یکی از مهمترین وظایف مدیریت در هر سازمانی است. هر زمان که یک شرکت جدید تشکیل می‌شود، مدیریت کامل تصمیم می‌گیرد تعدادی از پارامترها را تبدیل به معیار هر کارمندی قرار دهد که در آن سازمان کار می‌کند. این پارامترها بر اساس کار، یک کار روزانه که به هر فردی محول می‌شود و هر شخصی به کار خود نظارت می‌کند، و بصورت دوره‌ای تعویض می‌شود. هر کارمندی موظف است که به اهداف تعیین شده در جهت موفقیت سازمان دست پیدا کند.

مدیریت عملکرد یک کارمند یا یک تیم یک عمل جامع است که باید انعطاف پذیر باشد. کلید اصلی این است که ما بدانیم کارمند در تمام طول سال کار کرده است. عملکرد آن‌ها ممکن است بیش از آنچه از طرف مدیریت انتظار می‌رود باشد، اما حق و حقوق افراد باید برابر با کارآمد بودن آن‌ها باشد. هنگامی که درباره کارآیی می‌گوییم، در واقع به سهم کارمند در سال گذشته در رشد سازمان اشاره می‌کنیم.

به عنوان مثال، یک کارمند ممکن است به طور ماهرانه، سخت کوش و یا ممکن است رابطه‌ای حرفه‌ای و خوب با مدیران و سایر اعضای تیم خود داشته باشد، با این حال، مهم است که مطمئن شوید اشخص مورد نظر همکاری خوبی در رشد این شرکت داشته است یا خیر؟ آیا وی هر کاری را که وظیفه‌اش بوده بدرستی انجام داده است یا حتی خارج از وظایفش نیز کارهای مفیدی در جهت تحقق اهداف سازمان انجام داده است؟

اگر چه اندازه گیری کارایی کارکنان همیشه بر اساس داده‌های عملی ارزیابی می‌شود اما بسیار مهم است که با توجه به ویژگی‌های دیگر فکری نیز انعطاف پذیر باشید. به عنوان مثال، بودن یک بازیکن تیم و انگیزه او در برابر دیگران، به همان اندازه مهم است که کارمند هوشمند نیز باشد.

باید مهارت‌های فکری و عملی خود را بر روی کارهای خود اعمال کنید، به همین دلیل تصمیم گیری از کارایی کارکنان نباید تنها بر اساس داده‌های عملی باشد. و این جایی است که ابزارهای عملکرد اصلی به صحنه می‌آیند تا تصمیم درستی را برای عملکرد صحیح ارائه دهند.

انواع ابزارهای مدیریت عملکرد

هر شرکتی ترجیح می‌دهد که در هر هفته، ماهانه یا سالیانه کارکنان خود را کنترل کند و یا حتی برخی از آن‌ها را به صورت روزانه مدیریت و نظارت کند (البته این بستگی به ماهیت کار دارد).

ما معتقدیم که این ایده خوبیست، اگر کسی تلاش خود را برای تکمیل کار انجام دهد، سازمان باید از آن در نسبت مساوی بهره مند شود. برخی از ابزارهای مفید در دسترس هستند تا سهولت کار مدیریت سازمان را نیز به میزان قابل توجهی برای کارکنان به ارمغان بیاورند. برخی از این ابزارها:

  • شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
  • ارزیابی عملکرد
  • مدیریت ناب
  • داشبورد مدیریتی
  • طراحی بیانیه مأموریت و چشم انداز

این پنج ابزار مدیریتی است که به وسیله بسیاری از سازمان ها به طور موفقیت آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد. هر ابزار دارای مشخصات، مزایا و معایب خاص خود است. بسیار مهم است که ماهیت سهم یک کارمند را با سطح توقعات آن‌ها هماهنگ کنید. تا بتوانید ابزار مدیریت عملکرد مناسب را برای اندازه گیری، مدیریت و نظارت بر عملکرد کارمندان انتخاب کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن