BPM Course
بازاریابی

اشتباهات رایج در بسته‌بندی محصول

اهمیت بسته‌بندی آن‌قدر بالاست که ممکن است موجب موفقیت یا شکست یک محصول شود. در این مطلب به اشتباهات رایج در بسته‌بندی می‌پردازیم

بسیاری از صاحبان مشاغل بسته‌بندی محصول خود را کم اهمیت می‌دانند. اما شاید ندانند که سخت باز شدن بسته‌بندی یک محصول که از نظر آن‌ها یک موضوع پیش پا افتاده است می‌تواند عواقب فاجعه باری برای کسب و کار آن‌ها در پی داشته باشد. بسته‌بندی را بسیاری پنجمین عنصر از آمیخته بازاریابی می‌دانند.

کار کردن با یک طراح بسته‌بندی آگاه، موجب تحت تاثیر قرار دادن مصرف‌ کنندگان محصول شما خواهد شد.

اگر محصول شما نیاز به بسته‌بندی دارد بهتر است اطمینان حاصل کنید که از تمام خطاهای زیر در بسته‌بندی محصول خود اجتناب کرده‌اید:

بسته‌بندی شما خیلی پیچیده است

اگر بسته‌بندی محصول شما به قدری پیچیده باشد که جزئیات باز کردن آن را به صورت فنی و تکنیکی بر روی محصول نوشته باشید مطمعنن برای مشتری خوشایند نیست. هیچ مشتری‌ای دوست ندارد که مجبور باشد متن بسته‌بندی را بخواند که پر از اصطلاحات صنعتی است. بسته‌بندی محصول خود را ساده طراحی کنید.

بسته‌بندی شما سخت باز می‌شود

در یک تحقیق که اخیرا صورت گرفت ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که سخت باز شدن بسته‌بندی یک محصول آن‌ها را از خرید دوباره آن محصول منصرف کرده است. این آمار برای کسب و کارهایی که بسته‌بندی محصولاتشان سخت باز می‌شود تأمل برانگیز است. به جای بسته‌بندی سخت و پیچیده بر بسته‌بندی تمرکز کنید که تجربه آسان و بدون استرسی برای مصرف‌ کننده به دنبال خواهد داشت و این خود یک راه عالی برای افزایش فروش محصولات شما است.

 بسته‌بندی شما بیش از اندازه بزرگ است

برخی از صاحبان کسب و کار بر این باورند که هرچه بسته‌بندی محصول آن‌ها بزرگتر باشد بهتر است. اما حقیقت این است که بسته‌بندی بزرگ به ویژه برای خرده فروشانی که محصولات خود را حمل می‌کنند می‌تواند مشکل ساز شود. همچنین فضای ذخیره سازی و انبار بیشتری برای خرده فروشان نیاز است. از طرف دیگر، بسته‌بندی کوچک‌تر باعث صرفه‌ جویی در هزینه بسته‌بندی برای تولید کنندگان می‌شود.

بسته‌بندی شما گمراه‌کننده است

آیا برای شما هم  پیش آمده است که یک بسته چیپس سیب زمینی را به خاطر بسته‌بندی بزرگ آن خریداری کرده باشید اما هنگامی که آن را باز کردید نصف حجم آن از هوا پر شده باشد؟ بسته‌بندی گمراه کننده می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که یکی از آن‌ها از بین رفتن اعتماد مصرف‌ کننده نسبت به برند شما است. صادق بودن با مشتری در مورد محصولی که به آن‌ها ارائه می‌دهید می‌تواند برای شما مشتریان دائمی و بلند مدت به ارمغان آورد. اگر می‌خواهید بسته‌بندی خود را جذاب کنید، بهتر است از دادن وعده های پوشالی به مصرف کنندگان خود اجتناب کنید.

بسته‌بندی شما اشاره به نماد خاصی دارد

البته این مورد بیشتر برای محصولاتی کاربرد دارد که صادراتی هستند، بنابراین نباید در بسته‌بندی خود از نمادی که اشاره به فرهنگ یا کشور خاصی دارد استفاده شود زیرا این موضوع ممکن است به ضرر تولیدکننده تمام شود و از محصول وی استقبال لازم صورت نگیرد.

بسته‌بندی شما توجهی به مسائل زیست محیطی ندارد

این موضوع به خصوص در رابطه با بسته‌بندی‌هایی که دور ریخته می‌شوند و یا بسته‌بندی‌هایی که به مسائل بهداشتی و سلامت مشتریان ارتباط پیدا می‌کنند اهمیت بسیار بالایی دارد. زیرا اگر به این موارد توجه درست و کافی نشده باشد قطعا محصول و تولیدات شما با شکست مواجه می‌شود. البته باید خاطرنشان کرد که این موضوع شامل تاریخ دقیق تولید و زمان مصرف کالا و نشان‌ها و علائم استاندارد و بهداشتی و غیره هم می‌شود.

بسته‌بندی شما قابلیت ردیابی اصالت و اعتبارسنجی ندارد

این مورد بیشتر به محصولات برند اشاره دارد که می‌بایست برای مشتریان خود از نمونه‌های فیک و کپی شده قابل تشخیص باشند. زیرا مشتری زمانی که مبلغ قابل توجهی را بابت کیفیت موردنظر خود می‌پردازد می‌خواهد از اصل و تقلبی بودن محصول موردنظر خود اطمینان حاصل کند، بنابراین در بسته‌بندی اگر به این مورد توجه نشود با شکست مواجه می‌شوید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن