BPM Course
ارتباطات

درباره کپی رایت بدانیم

قوانین بین‌ المللی حفاظت از آثار

کپی رایت یا حق نشر یا حق تکثیر، یک نوع حفاظت است که در قانون اساسی ایالات متحده مفروض می‌شود و به موجب قانون برای آثار اصلی نویسنده که صاحب یک اثر است در نظر گرفته می‌شود. کپی رایت هر دو نوع کار منتشر شده و منتشر نشده را شامل می‌شود. آثار شامل کپی رایت می‌توانند روی کاغد، سی دی، هارد کامپیوتر، یا حتی بصورت گرافیک یا سایر آثار دیجیتالی نیز باشند.

کپی رایت از چه چیزی محافظت می‌کند؟

کپی رایت، یک نوع از قانون مالکیت معنوی است، که از آثار اصلی نویسندگی، از جمله آثار ادبی، دراماتیک، موسیقایی و هنری مانند شعر، رمان، فیلم، آهنگ، نرم افزار کامپیوتر و معماری، لوگو، رنگ لوگو، شعار منحصر به فرد لوگو و هرآن چیزی که منحصرا در اختیار برند یا کسب و کار شما است، محافظت می‌کند. فراموش نکنید، قانون کپی رایت، شکل بیان مادی را پوشش می‌دهد نه مفاهیم، حقایق، ایده‌ها، تکنیک‌ها در یک کار خاص. بنابراین برای حفاظت از نسخه برداری یک اثر باید آن را به صورت ملموس ثبت کرد، زیرا کپی رایت از حقایق، ایده‌ها، سیستم‌ها یا روش‌های عملی حفاظت نمی‌کند، گرچه ممکن است از شیوه بیان این نوع آثار محافظت کند.

تفاوت کپی رایت با یک ثبت اختراع یا یک علامت تجاری چیست؟

کپی رایت از آثار اصلی نویسندگی محافظت می‌کند، همچنین از یک حق اختراع یا اکتشاف نیز محافظت می‌کند. ایده‌ها و اکتشاف‌ها توسط قانون کپی رایت محافظت نمی‌شوند، هرچند که راه‌های رسیدن به آن ایده‌ها اگر آشکار شده باشند محافظت می‌شوند. یک علامت تجاری از واژه‌ها، عبارات، نمادها یا طرح‌ها برای شناسایی منبع کالا یا خدمات یک حزب یا جمعیت محافظت می‌کند و آن‌ها را از دیگران جدا می‌کند.

چه زمانی کار شما محافظت می‌شود؟

اصیل بودن کار شما توسط دستگاه‌هایی قابل تشخیص است و زمانی که اثبات شود کار متعلق به شخص شماست در لیست کپی رایت جا گرفته و مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

چرا باید برای کپی رایت ثبت‌ نام کنیم در صورتی که عملکرد آن بصورت خودکار است؟

ثبت اثر در هیچ کشوری ضرورت ندارد، و در عرف و قانون کسب و کارها هم ثبت آثار و لوگو یا هر چیز دیگری ضروری نیست اما با توجه به بازار رقابتی حال حاضر که کپی برداری و تقلید بسیار شایع شده است، به کسب و کارها توصیه می‌شود برای حفظ آثار منحصر به فرد خود برای کپی رایت ثبت نام کنند، به چند دلیل: بسیاری از افراد انتخاب می‌کنند که کارهای خود را ثبت کنند زیرا آن‌ها مایلند حقایق مربوط به حق چاپ خود را در پرونده عمومی ثبت کنند و گواهینامه ثبت نام داشته باشند. کارهای ثبت شده ممکن است واجد شرایط خسارت قانونی و هزینه وکالت در دادرسی موفق باشند. در نهایت، اگر ثبت نام در عرض پنج سال از انتشار منتشر شود، در دادگاه قانون اساسی جزو نخستین شواهد قانونی محسوب می‌شود.

کپی رایت جهانی چیست؟

اگر اثری چاپی بطور همزمان در اختلاف زمانی سی روز پس از انتشار اولش در یک یا دو کشور طرف قرارداد با کپی رایت به فروش برسد در تمام کشورهای تحت قرارداد، مورد حمایت قرار می‌گیرد. اما نکته حائز اهمیت این است که آثار چاپ شده و چاپ نشده شخص صاحب اثر باید از اهالی و ساکنین کشورهای طرف قراردارد با کپی رایت باشد.

کنوانسیون برن چیست؟

کنوانسون برن به منظور حمایت و حفظت از آثار ادبی و هنری بوجود آمده و در واقع یک موافقت نامه بین‌ المللی برای حق انتشار یا حق تکثیر به حساب می‌آید.کشورهایی که عضو این کنوانسیون هستند کشورهای عضو اتحادیه نامیده می‌شوند. اشخاصی که تبعه کشور خود باشند یا اینکه اقامت دائم یا موقت کشور طرف قرارداد باشند را مورد حمایت قرار می‌دهند. معمولا علامت حق تکثیر © را روی آثار تحت حفاظت قرار می‌دهند. در ایالات متحده آثار دارای کپی رایت حتی هفتاد سال پس از فوت صاحب اثر حفاظت می‌شوند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن