BPM Course
بازاریابی

بازاریابی در عصر الکسا

الکسا و مقیاس‌های رتبه بندی آن

رتبه الکسا: چیست و چرا مهم است؟

اکثر مردم علاقه دارند اعداد را به همه چیز نسبت بدهند؛ و بیشتر برای وضوح و مقایسه موارد مشابه، از اعداد استفاده می‌کنند.  وبسایت ها هم استثناء نیستند. یکی از شناخته‌شده‌ترین معیارهایی که به مردم اجازه می‌دهد مقایسه نسبتا دقیقی انجام دهند رنک الکسا (Alexa) است. با این وجود عده زیادی از مردم ترجیح می‌دهند به اعداد الکسا اطمینان نکنند زیرا آن‌را شاخصی دقیق نمی‌دانند. رنک الکسا یک مقیاس رقابتی یا مقایسه ای است که میزان ترافیک یک سایت را نسبت به سایت‌های دیگر نمایش می‌دهد.

تاریخچه الکسا

الکسا در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک کمپانی کالیفرنیایی وابسته به amazon.com تاسیس شد. این کمپانی در ارائه اطلاعات بازرگانی ترافیک وبسایت‌ها تخصص یافته است و اکستنشن هایی در نوار ابزارهای مختلف جهت استفاده در مرورگرهای متفاوت طراحی کرده است. برخی از فعالیت‌های پیشین قابل توجه الکسا عبارتند از: برخی از فعالیت‌های پیشین قابل توجه الکسا عبارتند از: تهیه یک پایگاه داده‌ای که به عنوان مبنایی برای ایجاد ماشین وی بک و امکانات مختلف جستجو در اینترنت بوده(که در حال حاضر در سطح وسیعی متوقف شده است) . رتبه اکسا – یک معیار اندازه‌ گیری است که وب‌سایت‌ها را بر اساس میزان محبوبیت و یا خوب بودن عملکردشان در سه ماه گذشته رتبه بندی می‌کند و عددی را بعنوان رنک الکسای کشوری که سایت در آن بنا شده و رنک الکسای جهانی به وبسایت یک شرکت یا شخص نسبت می‌دهد.

الکسا رنک چگونه اندازه گیری می‌شود؟

بر اساس آمار اطلاعات صفحات وبسایت افراد در سایت رسمی الکسا ، رنک بر اساس ترکیبی از میانگین بازدیدکنندگان در طی سه ماه گذشته محاسبه می‌شود – بالاترین رتبه به سایتی تعلق می‌گیرد که بالاترین ترکیب از بازدید کنندگان را دارد و عدد ۱ به آن تعلق می‌گیرد، و به تناسب همان به باقی سایت ها عددی اختصاص می‌گیرد. الکسا قابلیت این را دارد که داده ها را بر اساس موقعیت های جغرافیایی بازدید‌کنندگان نرمال سازی کند.

چگونه میتوانیم رتبه الکسای وبسایتمان را مشاهده کنیم؟

به سادگی به وب‌سایت رسمی الکسا بروید، نام دامنه خود را کامل وارد کنید و دکمه find یا پیدا کردن را بزنید! علاوه بر این، پیمایش پایین صفحه نتایج  معیارهای جالب دیگر مانند نرخ جست و جو، بازدید روزانه در هر بازدید کننده روزانه در سایت و درصد بازدیدها نسبت به تعداد جستجو، بانس ریت را نرخ پرش از سایت و همچنین جمعیت‌های مختلف و موقعیت جغرافیایی آنها که از چه منطقه ای وارد سایت شده اند، لیستی از سایت‌هایی که لینک سایت شما را منتشر کرده و حتی سرعت صفحه / بر مدت بارگذاری آن را نمایش می‌دهد!

چرا مردم تمایل به اعتماد به الکسا ندارند؟

به نظر می رسد که بسیاری از افراد یا مدیران وب با دسترسی به داده های قابل اعتماد تجزیه و تحلیل وب (محبوب ترین آنها توسط گوگل آنالیتیکس ارائه شده). ترجیح میدهند به داده های الکسا اعتماد نکنند. رتبه الکسا هر روز در حال تغییر است و همین موضوع مقداری باعث ایجاد عدم اعتماد میشود.

نتیجه

من شخصا امیدوارم که الکسا به دنبال کار کردن برای رسیدن به معیارهای خاص باشد تا اینکه صرفا یک مقیاس تقریبی ارائه دهد … زیرا مطمئنا می تواند یک عدد را در هر وبسایتی نگه دارد که ما را قادر به مقایسه و هم سنجی با تمام سطوح صحت و درستی آن باشیم! متاسفانه، به نظر می رسد که آنها هنوز هم برای رسیدن به اطمینان قطعی در این زمینه، راهی بسیار طولانی دارند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن