BPM Course
هوش تجاری

پاور بی آی (Power BI) چیست و در هوش تجاری چه کاربردی دارد؟

مایکروسافت پاور بی آی  (‏Microsoft Power BI) یک بستر هوش تجاری و مدیریت اطلاعات کسب و کار است که ابزارهایی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تجسم و به اشتراک گذاری داده‌ها برای کاربران غیر فنی کسب و کار فراهم می‌کند. رابط کاربری Power BI برای کاربرانی که با Excel آشنا هستند کاملاً آشنا بوده و ادغام آن با سایر محصولات مایکروسافت، آن را به یک ابزار سرویس دهی بسیار متنوع تبدیل می‌کند.

نسخه رایگان Power BI برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​در نظر گرفته شده است. نسخه حرفه‌ای آن به نام Power BI Pro با هزینه اشتراک ماهانه در دسترس است. کاربران می‌توانند این برنامه را برای ویندوز ۱۰ با نام Power BI Desktop و برنامه‌های نسخه موبایل آن را برای دستگاه‌های ویندوز، اندروید و iOS بارگیری کنند.

همچنین ابزار Power BI Report برای شرکت هایی وجود دارد که باید داده‌ها و گزارش‌های خود را در محل حفظ کنند. این نسخه از Power BI به نسخه ویژه برنامه دسکتاپ آن به نام Power BI Desktop نیاز دارد.

هوش تجاری با Power BI
هوش تجاری با Power BI

کاربردهای متداول پاور بی آی Power BI در هوش تجاری

‏Microsoft Power BI برای یافتن بینش (Insight) در داده‌های سازمان استفاده می‌شود. Power BI می‌تواند به اتصال مجموعه داده‌های متفاوت، تبدیل و تمیز سازی داده‌ها و رسیدن به یک مدل داده کمک کند و نمودارهایی را برای ارائه تصویری داده‌ها ایجاد نماید. همه این موارد را می‌توان با سایر کاربران Power BI در سازمان به اشتراک گذاشت.
مدل‌های داده ایجاد شده در Power BI می‌توانند به روش‌های مختلفی برای سازمان‌ها استفاده شوند، که شامل نمودارها و تجسم داده‌ها و بررسی سناریوهای “چه می شود اگر” (What If) در داده‌ها می‌باشد. گزارشات BI Power همچنین می‌توانند به سؤالات در زمان واقعی پاسخ دهند و به پیش‌بینی کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که دپارتمان‌ها معیارهای کسب و کار را مد نظر قرار می‌دهند.
‏Power BI همچنین می‌تواند داشبورد اجرایی را برای سرپرستان یا مدیران فراهم کند، و به مدیران بینش بیشتری نسبت به عملکرد دپارتمان‌ها می‌دهد.

چه کسی از هوش تجاری با Power BI استفاده می کند

اگرچه Power BI ابزاری برای سرویس BI است که تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای کارمندان به ارمغان می‌آورد، اما بیشتر توسط تحلیل‌گران داده و متخصصان هوش تجاری استفاده می‌شود که قبل از انتشار گزارش‌ها در سراسر سازمان، مدل‌های داده را ایجاد می‌کنند. با این حال، افرادی که تخصص تحلیل دارند می‌توانند از Power BI استفاده نموده و گزارش‌هایی را تهیه کنند.
‏Microsoft Power BI با گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های ایجاد شده برای کمک به فروش و بازاریابی، توسط اعضا و مدیران دپارتمان‌ها و واحدها استفاده می‌شود و در عین حال، داده‌هایی را نیز در مورد پیشرفت دپارتمان و یا کارمندان در جهت دستیابی به اهداف خود به مدیریت ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، Power BI یک پورتال مدیریت را جهت تنظیم پیاده‌سازی Power BI و همچنین نظارت بر استفاده و مجوزها در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

ویژگی های اصلی هوش تجاری با Power BI

مایکروسافت از زمان آغاز فعالیت خود، تعدادی از ویژگی‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها را برای بهبود هوش تجاری به Power BI اضافه کرده است و همچنان به این کار ادامه می‌دهد.
برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها عبارتند از:


هوش مصنوعی:
کاربران می توانند در Power BI به شناسایی تصویر و تجزیه و تحلیل متن دسترسی پیدا کنند و با استفاده از قابلیت‌های یادگیری ماشین خودکار، مدل‌های یادگیری ماشین ایجاد نموده و آن‌ها را با Azure Machine Learning ادغام کنند.


پشتیبانی گسترش ترکیبی:
این ویژگی اتصالات داخلی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به ابزارهای Power BI اجازه می‌دهد تا با تعدادی از داده‌های مختلف مایکروسافت، نیروی فروش و سایر فروشندگان ارتباط برقرار کنند.


بینش سریع:
این ویژگی به کاربران امکان ایجاد زیر مجموعه داده‌ها را می‌دهد و به طور خودکار تجزیه و تحلیل را بر روی آن اطلاعات اعمال می‌کند.


پشتیبانی از مدل داده‌های مشترک:
پشتیبانی Power BI برای مدل داده‌های مشترک امکان استفاده از یک مجموعه استاندارد و گسترده از طرح‌های داده (اشخاص، ویژگی‌ها و روابط) را می‌دهد.


ادغام Cortana:
این ویژگی، که به ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار محبوب است، به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از زبان محاوره‌ای و نتایج به دست آمده، با کمک دستیار دیجیتال مایکروسافت به نام Cortana، به جستجوی داده‌ها بپردازند.


شخصی سازی:
این ویژگی به توسعه دهندگان امکان می‌دهد ظاهر ابزارها و گزارشات پیش فرض را تغییر دهند و ابزارهای جدیدی را به این پلتفرم اضافه کنند.


‏API برای یکپارچه سازی:
این ویژگی کد نمونه و رابط های عملکرد برنامه (API) را برای تعبیه داشبورد Power BI در سایر محصولات نرم‌افزاری در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.


آماده سازی سلف سرویس داده‌ها:
با استفاده از Query Power، تحلیل‌گران کسب و کار می‌توانند کلان داده‌ها را در سرویس وب BI Power BI وارد، تبدیل، ادغام و غنی‌سازی کنند. داده‌های مصرف شده را می‌توان در چندین مدل، گزارش و داشبورد Power BI به اشتراک گذاشت.


نمای مدل‌سازی:
این به کاربران اجازه می‌دهد تا مدل‌های پیچیده داده‌ها را برحسب موضوع در نمودارهای جداگانه قرار دهند و خصوصیات مشترک را تنظیم کنند، خصوصیات موجود در قسمت خاصی را مشاهده نموده و تغییر دهند و پوشه‌های نمایش را برای مصرف ساده‌تر مدل‌های داده پیچیده تنظیم کنند.

هوش تجاری با Power BI
هوش تجاری با Power BI

به روز رسانی‌های Microsoft Power BI

‏Power BI در ابتدا Crescent نامیده شد و در ژوئیه سال ۲۰۱۱، همراه با SQL Server و اسم رمز  Denali در دسترس بود. سپس به Power BI تغییر نام داد و در سپتامبر ۲۰۱۳ از آن با عنوان Power BI Office 365 رونمایی شد.


در ابتدا مبتنی بر ویژگی‌های اکسل مانند Power Query ،Power Pivot و Power View بود و سپس مایکروسافت با گذشت زمان ویژگی‌هایی را از جمله اتصال داده‌ها و گزینه‌های امنیتی در سطح سازمانی، به آن اضافه کرد. Power BI در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به عنوان یک محصول مستقل عرضه شد.
امروزه مایکروسافت برنامه Power BI را با ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید به صورت ماهیانه به روز می‌کند. برای دریافت به روزرسانی‌ها، کاربران می‌توانند آخرین نسخه را از سایت Power BI بارگیری کنند. همچنین کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند Power BI Desktop را از Windows Store دریافت نمایند.


‏Microsoft Power BI با اتصال منابع داده و ارائه داشبورد هوش تجاری به کاربران کار می‌کند. این برنامه می‌تواند فقط با صفحه گسترده اکسل ارتباط برقرار نموده و یا انبارهای داده ابری و فضای داخلی را گرد هم آورد. داده‌های جمع آوری شده از منابع ابری، مانند CRMها به طور خودکار تجدید (رفرش) می‌شوند.
با استفاده از برنامه‌هایی مانند اکسل یا Power BI Desktop که به منابع داده آنلاین یا داخلی متصل است، کاربران Power BI باید بصورت دستی برنامه را بروزرسانی کنند تا اطمینان حاصل شود که Power BI و داشبورد آن در گزارشات از جدیدترین داده‌های موجود استفاده می‌کنند.

همچنین ببینید: دوره هوش تجاری با Power BI

اجزای Power BI

‏Power BI از مجموعه برنامه‌هایی تشکیل شده است و می‌تواند از طریق دسک تاپ، به عنوان یک محصول SaaS یا بر روی دستگاه تلفن همراه استفاده شود. نسخه دسکتاب Power BI نسخه داخلی می‌باشد، Power BI Service یک سرویس ابری است و Power BI تلفن همراه روی دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شود.
منظور از اجزای مختلف Power BI این است که به کاربران امکان می‌دهد بینش مربوط به کسب و کار را به شکلی متناسب با نقش خود ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند.
‏Power BI چندین مؤلفه دارد که به کاربران کمک می‌کند تا گزارش‌های داده را ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند.

در اینجا با تعاریف مهم در هوش تجاری با Power BI آشنا می‌شویم:

  • ‏Power Query: یک ابزار ترکیب داده‌ها و تبدیل
  • Power Pivot: ابزاری برای مدل‌سازی داده‌های جداول حافظه ‏
  • Power view: ابزار تجسم داده‌ها ‏
  • Power Map: ابزار تجسم سه بُعدی داده‌های مکانی
  • Power Q&A: موتور سوال کننده و پاسخگو به زبان عادی

علاوه بر این، ده‌ها منبع داده وجود دارد که به Power BI متصل می‌شوند، از فایل‌ها (Excel ،PDf ،SharePoint  ،XML) و بانک‌های اطلاعاتی (SQL Server Database ، Oracle Database ، IBM ، Amazon Redshift ،Google BigQuery Database) گرفته تا سایر مجموعه داده‌های Power BI، اتصالات داده Azure و بسیاری از خدمات آنلاین (Dynamics 365 ، گزارش Salesforce ، Google Analytics ، Adobe Analytics ، فیس بوک و غیره).

هوش تجاری با Power BI
هوش تجاری با Power BI

نحوه استفاده از Power BI

‏Power BI Desktop به تحلیلگران و سایر کاربران امکان اتصال داده، ارائه مدل داده‌ها و گزارش‌ها را می‌دهد. سرویس Power BI جایی است که می‌توان آن گزارش‌ها را به اشتراک گذاشت، بنابراین سایر کاربران می‌توانند گزارش‌ها را مشاهده کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.
ساختن گزارش Power BI با اتصال منابع داده شروع می‌شود. کاربران سپس از داده‌ها استفاده می‌کنند تا بر اساس نیازشان گزارشی تهیه کنند. این گزارش در Power BI Service منتشر می‌شود تا کاربران فضای ابری و موبایل بتوانند با این گزارش ارتباط برقرار کنند و آن را به اشتراک بگذارند. همچنین مجوزهایی را می‌توان اضافه کرد تا به همکاران امکان ویرایش گزارش‌ها یا ایجاد داشبورد یا محدود کردن توانایی ویرایش را بدهید.

هزینه Power BI

سه سطح Power BI برای کاربران وجود دارد: Power BI Desktop ،Power BI Pro و Power BI Premium. نسخه دسک تاپ آن رایگان است، در حالی که مدل Pro برای هر کاربر ۹.۹۹ دلار در ماه هزینه دارد. قیمت گذاری برای Power BI Premium به تعداد کاربر بستگی دارد.

اگر شما به موضوع هوش تجاری با Power BI علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی هوش تجاری با Power BI را در دستور کار آموزشی خود قرار دهید.


مجموعه

هوش تجاری

این پست بخشی از مجموعه هوش تجاری در کار و کسب است. ترتیب زیر را در این حوزه پیشنهاد می‌کنیم.

  1. به روز رسانی حاکمیت داده در سازمان: از کجا شروع کنیم
  2. کارشناس پایگاه داده کیست و چه وظایفی دارد؟
  3. بررسی تفاوت‌های میان داده، اطلاعات و دانش در یک نگاه
  4. وقتی از هوش تجاری صحبت می‌کنیم، از چه حرف می‌زنیم؟
  5. تبدیل داده به اطلاعات با هوش تجاری
  6. تجزیه و تحلیل داده (Data Analytics) چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  7. کلان داده (Big Data) چیست؟
  8. تجزیه و تحلیل کلان داده (Big Data) چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  9. مقایسه مفاهیم تحلیل داده، علوم داده و کلان داده (Big Data)
  10. طراحی پایگاه داده چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  11. حاکمیت داده (Data Governance) چیست و چه اهمیتی دارد؟
  12. هوش تجاری (BI) چیست و چه تفاوتی با آنالیز تجاری (BA) دارد؟
  13. آنچه باید درباره‌ هوش تجاری بدانیم
  14. هوش تجاری (BI) چطور می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند؟
  15. معرفی ۵ کتاب برتر درباره هوش تجاری
  16. ۷ کلید برای یک استراتژی موفقیت آمیز در زمینه هوش تجاری
  17. ۹ راه عدم موفقیت هوش تجاری
  18. تجسم داده (Data Visualization) چیست و چرا اهمیت دارد؟
  19. تمیزسازی داده (Data cleaning) به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟
  20. ۱۰ تکنیک اساسی تجسم داده در ایجاد گزارش‌های هوش تجاری
  21. معرفی ۱۳ روش متداول تجسم داده‌ها
  22. تفاوت داشبورد و گزارش چیست؟
  23. ۱۰ اصل طراحی داشبورد هوش تجاری
  24. ۱۳ مثال عملی از تحلیل داده با هوش تجاری
  25. کاربرد هوش تجاری در صنایع مختلف
  26. معرفی نرم افزارهای مختلف هوش تجاری
  27. چگونه نرم‌افزار مناسب هوش تجاری را انتخاب کنیم؟
  28. پاور بی آی (Power BI) چیست و در هوش تجاری چه کاربردی دارد؟
  29. راهنمای کامل پاور بی آی (Power BI)
  30. ویژگی‌های نرم افزار Power BI
  31. تفاوت پاور بی آی و اکسل
  32. معرفی انواع نمودارها در نرم افزار پاور بی آی (Power BI)
  33. راهنمای کامل معماری نرم افزار پاور بی آی (Power BI)
  34. راهنمای انتخاب ابزار مناسب بین پاور بی آی و اکسل
  35. آموزش توابع زبان DAX در هوش تجاری با پاور بی آی (Power BI)
  36. معرفی نرم‌افزار Tableau، کاربردها و محصولات آن
  37. هر آنچه که لازم است درباره نرم‌افزار QlikView بدانید
  38. تفاوت زبان M و DAX در نرم افزار Power BI
  39. مقایسه ابزار Power BI و Tableau در هوش تجاری
  40. آموزش Power BI Report Server
  41. آموزش نصب و راه اندازی Power BI Report Server
  42. AIOps چیست و چه ساختاری دارد؟
  43. مسیر شغلی در هوش تجاری
  44. مهندسی داده چیست؟
  45. تحلیلگر داده (Data Analyst) کیست و چه کاری انجام می‌دهد؟
  46. تحلیل‌گر هوش تجاری کیست و چگونه می‌توان به یک تحلیل‌گر هوش تجاری تبدیل شد؟
  47. ۸ مهارت‌ مهم که هر تحلیل‌گر داده برای موفقیت به آن‌ها نیاز دارد
  48. معرفی مهم‌ترین مدارک و گواهینامه‌های مورد نیاز تحلیل‌گر داده
  49. آیا داشتن مدرک SQL ضروری است؟ معرفی انواع و اهمیت مدرک SQL
  50. مهمترین تکنیک‌های هوش تجاری
  51. پیاده سازی هوش تجاری در سازمان‌ها
  52. نقشه راه پیاده سازی موفق استراتژی هوش تجاری در سازمان
  53. معرفی ۵ کاربرد ارزشمند هوش تجاری در سازمان‌ها
  54. داده کاوی چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟
  55. همه‌چیز درباره علم داده و نحوه استفاده از آن
  56. معرفی معتبرترین مدارک و گواهینامه‌های علم داده
  57. معرفی برترین ابزار برای داده‌کاوی
  58. دانشمند داده کیست و چه نقشی در کسب و کار دارد؟
  59. معرفی برترین زبان‌های برنامه‌نویسی علم داده
  60. آسان ترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری کدام است؟
  61. تفاوت‌های اصلی در نقش‌های مهندس داده و دانشمند داده
  62. زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست و چرا باید آن را یاد بگیرید؟
  63. یادگیری ماشین چیست؟
  64. SSRS چیست و چه کاربردی در مدیریت داده‌ها دارد؟
  65. SSAS چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  66. بهترین زبان‌ها برای یادگیری ماشین (Machine Learning) کدام هستند؟
  67. نقش‌ها و مسئولیت‌های کلیدی در یک تیم هوش تجاری چیست؟
  68. تفاوت زبان پایتون (Python) و R در چیست؟
  69. کاربرد KPI در داشبوردهای هوش تجاری
  70. زبان برنامه نویسی R چیست؟
  71. بررسی تفاوت‌های میان داده‌کاوی و یادگیری ماشین در علم داده
  72. مروری بر نحوه یادگیری زبان R
  73. چگونه می‌توان یک داشبورد فروش ایجاد کرد؟
  74. معرفی برترین ابزارهای علم داده
  75. پایگاه داده چیست و چه اجزایی دارد؟
  76. انبار داده چیست؟
  77. مفاهیم، معماری و اجزای انبار داده
  78. دانشمند داده چه تفاوتی با تحلیل‌گر داده دارد؟
  79. فرایند ETL در ایجاد انبار داده چیست؟
  80. مدل‌سازی داده چیست؟
  81. دریاچه داده (Data Lake) چیست و چه ساختاری دارد؟
  82. بهترین شیوه‌های طراحی پایگاه داده (Database design)
  83. نرمال‌سازی داده چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  84. سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری چیست و چه کاربردهایی دارد؟
  85. بازار داده (Data Mart) چیست و چه تفاوتی با انبار داده دارد؟
  86. تحلیل‌های پیش‌بینی کننده چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  87. علم تصمیم‌گیری چیست و چگونه می‌توانیم تصمیمات داده‌محور بگیریم؟
  88. تصمیم‌گیری مبتنی بر داده چیست و چه تاثیری در موفقیت کسب و کار دارد؟
  89. کاربرد تحلیل داده در بانکداری و شرکت‌های خدمات مالی
  90. معماری اطلاعات (IA) چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟
  91. کلان داده (Big Data) و بررسی تأثیرات آن بر تجارت الکترونیک
  92. بانکداری باز (Open Banking) چیست و چه اصولی دارد؟

نوشته های مشابه

1 سوال یا دیدگاه درباره “پاور بی آی (Power BI) چیست و در هوش تجاری چه کاربردی دارد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن