مدیریت افرادمدیریت منابع انسانی

مدیریت تیم به چه معناست و چگونه انجام می‌شود؟‌

این مقاله دارای نسخه PDF انگلیسی است. جهت دسترسی به لینک دانلود نسخه انگلیسی هم‌اکنون عضو شوید.

برای شروع یک کسب و کار برنامه‌ریزی می‌کنید؟ یا به عنوان یک مدیر، نمی‌دانید که چگونه باید افراد با مهارت‌ها، گرایش‌ها، سبک زندگی و سیستم‌های اعتقادی مختلف را مدیریت کنید؟ پس استراتژی‌های مدیریت تیم و اجرای ماهرانه آن‌ها به شما کمک می‌کند تا تمام اعضای تیم خود را برای دستیابی به یک هدف مشترک یا هدف سازمانی ترغیب کنید.

در این مقاله، ما شما را با دنیای مدیریت تیم آشنا کرده و به شما کمک خواهیم کرد درک کنید که اهمیت و انواع آن چیست و چگونه می‌توانید از یک استراتژی مدیریت تیم موثر استفاده کنید تا تیمی از افراد را برای انجام هر وظیفه با حداکثر توانایی هدایت کنید.

مقدمه‌ای بر مدیریت تیم

افسانه دو پسر، پدرشان و یک دسته چوب در مراحل اولیه زندگی به ما می‌آموزد که در وحدت، قدرت وجود دارد. یک دسته از چوب‌ها به راحتی خرد نمی‌شوند، اما یک چوب می‌تواند به راحتی بشکند. به همین ترتیب کار در یک تیم باعث ایجاد نیروی بیشتری نسبت به دستیابی به اهداف دیگر می‌شود.

اکنون بسیاری از سازمان‌ها با توجه به کیفیت عالی رهبری برای انجام کار مورد نظر در صورت لزوم، بر هماهنگی کارمندان خود متمرکز شده‌اند.

اگر کسی اهمیت کار گروهی را به عنوان بخشی از مدیریت پروژه درک کند، می‌تواند عملکرد کلی شرکت را بهبود بخشد. بسیاری از مراحل مهم در دستیابی به مدیریت تیم عملکردی وجود دارد. برای درک این مراحل به خواندن این مقاله ادامه دهید.

مدیریت تیم چیست؟

مدیریت تیم ایده‌ای است که در آن گروهی از افراد دور هم جمع می‌شوند تا برای رسیدن به یک هدف مشترک به صورت متحد کار کنند. یک رهبر با موقعیت بالاتر این تیم را هدایت می‌کند.

رهبر باید مراقب نیازها و رضایت‌مندی کارکنان خود باشد زیرا این امر به طور حتم عملکرد بهتری را که منجر به نتایج سودآور می‌شود، تضمین می‌کند. مدیریت تیم تلاش جمعی همکاران برای دستیابی به مهارت سازمانی مطلوب مورد نیاز جهت دست یافتن به مأموریت تیم است.

مدیر تیم پروژه‌ها یا کارهای روزمره را تعیین و اولویت‌بندی کرده و مشکلات آن‌ها را در یک مجمع آزاد مطرح می‌کند. همچنین اطمینان از اینکه هیچ کارمندی احساس کم‌اهمیت بودن نکند و جلوگیری از هرگونه درگیری که ممکن است در طول روند کار ایجاد شود بسیار مهم است.

اهمیت مدیریت تیم

مدیریت تیم چندین مزیت دارد که عبارتند از:

۱-  تیم‌سازی مناسب

تعیین شغل مناسب با توجه به شرایط تحصیلی و ویژگی‌های شخصیتی کارمند برای کل تیم و داشتن حداکثر کارایی ضروری است. به همین دلیل آموزش قبلی برای کارمندان نیز مهم می‌باشد.

۲- افزایش قابل توجه بهره‌وری

کار گروهی و ارتباط روشن بین کارمندان و رهبر باعث افزایش بهره‌وری و عینیت سازمانی می‌شود. وقتی کارمندان دید واضحی از مسئولیت خود پیدا کنند، تمرکز بهتر روی وظایف آن‌ها افزایش می‌یابد.

۳- فرصت اکتشاف

کار گروهی یادگیری را ترویج و اکتشاف ایده‌ها و دیدگاه‌های جدید را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، همکاری به معنی تبادل مهارت است که برای موفقیت بیشتر در حوزه‌های مختلف زندگی به نتایج متفاوتی منجر می‌شود.

۴- رضایت مصرف‌کنندگان

افزایش بهره‌وری و اکتشاف دیدگاه‌های منحصر به فرد، اتمام به موقع پروژه‌ها با حداکثر رضایت مشتریان را فراهم می‌کند. محیط کار سالم نیز باعث ایجاد حس موفقیت در کارمندان می‌شود.

۵- انگیزه

کارمندان به انگیزه گاه به گاه نیاز دارند، که می‌تواند با تفویض وظایف مهیج و ایجاد انگیزه‌های اضافی برای تلاش قابل توجه آن‌ها محقق شود.

۶- بازخورد

جمع‌آوری بازخورد و نظرات ۳۶۰ درجه کارگران فرصتی را برای نتایج بهتر جهت رضایت مصرف‌کننده فراهم می‌کند. همچنین به فرد کمک می‌کند تا در میان مردم متمایز شود و ایده‌های ابتکاری برای پروژه‌های آینده سازمان ایجاد کند.

انواع مدل‌های تیمی

۱- تیم چند تخصصه (Cross-functional Team)

در تیم‌های چند تخصصه، کارمندان با زمینه‌ها و مسئولیت‌های مختلف کاری برای رسیدن به یک هدف مشترک دور هم جمع می‌شوند. این تیم شامل افراد با علایق، دانش و مهارت‌های متنوع برای انجام یک کار است.

۲- تیم خودگردان (Self-Managed Team)

تیم‌های خودگردان بدون رهبر کار می‌کنند و عملیات خود را برای درک بهتر مسئولیت و مهارت تصمیم‌گیری صحیح، سازمان می‌دهند.

۳- تیم ویژه (Special Purpose Team)

یک تیم اهداف ویژه یا تیم موقت برای به پایان رساندن یک هدف کوتاه‌مدت با کارایی فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

۴- تیم وظیفه (Taskforce Team)

چنین تیم‌هایی منحصراً جهت یک هدف خاص یا مهم برای یک دوره کوتاه کار می‌کنند.

۵- تیم مجازی یا سایبری (Virtual/Cyber Team)

تیم‌های مجازی یا سایبری با فاصله از هم جدا می‌شوند و با رایانه یا هر وسیله الکترونیکی دیگری به هم پیوند می‌خورند. آن‌ها برای پروژه‌های مرتبط با اینترنت کار کرده و سعی می‌کنند برای دستیابی به نتایج بهتر، به یک هدف برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن