بازاریابی

نحوه ایجاد برنامه بازاریابی (Marketing Plan) در ۵ مرحله

آیا هر سال استراتژی بازاریابی تیم خود را به طور دقیق بازبینی می‌کنید؟

داشتن برنامه بازاریابی سالانه به شما کمک می‌کند تا بازاریابی خود را در مسیر درستی قرار دهید و اهداف کسب و کار را به واقعیت تبدیل کنید. آن را به عنوان یک برنامه سطح بالا در نظر بگیرید که کمپین‌ها، اهداف و رشد تیم شما را هدایت می‌کند.

بدون برنامه تقریباً غیرممکن است که بودجه‌ پروژه‌ها، استخدام و برون‌سپاری در طول یک سال را در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید که بسته به صنعت و اهداف تیم بازاریابی شما، برنامه بازاریابی مورد نیازتان متفاوت خواهد بود. برای اینکه ایجاد برنامه برایتان آسان‌تر شود، فهرستی از مواردی که باید در آن بگنجانید را گردآوری کرده‌ایم.

برای شروع، بیایید به نحوه ایجاد برنامه بازاریابی بپردازیم و سپس نگاهی به آنچه یک برنامه بازاریابی سطح بالا در بر می‌گیرد بیاندازیم.

طرح کلی برنامه بازاریابی

برنامه‌های بازاریابی می‌توانند کاملاً دقیق باشند تا صنعت شما را منعکس کنند، چه به مشتریان (B2C) یا سایر کسب و کارها (B2B) بفروشید و چه میزان حضور دیجیتالی شما بزرگ باشد. در هر صورت، عناصری که هر برنامه بازاریابی موثر در بر می‌گیرد عبارتند از:

۱- خلاصه کسب و کار

در برنامه بازاریابی، خلاصه کسب و کار شما دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد: خلاصه‌ای از سازمان. این شامل موارد زیر است:

۲- برنامه‌های کسب و کار

عنصر برنامه‌های کسب و کار به شما کمک می‌کند تا اهداف مختلف بخش خود را تقسیم‌بندی کنید. مراقب باشید که طرح‌های شرکتی با تصویر بزرگ را که معمولاً در طرح کسب و کار (Business Plan) می‌بینید، درج نکنید. این بخش از برنامه بازاریابی شما باید پروژه‌هایی را که مختص بازاریابی هستند مشخص کند. همچنین اهداف آن پروژه‌ها و نحوه اندازه‌گیری آن اهداف را شرح خواهید داد.

۳- تجزیه و تحلیل مشتری

اینجا جایی است که شما برخی تحقیقات پایه بازار را انجام خواهید داد. اگر شرکت شما قبلاً یک مطالعه تحقیقات بازار کامل انجام داده باشد، ممکن است این بخش از برنامه بازاریابی شما راحت‌تر انجام شود.

در نهایت، این عنصر از برنامه بازاریابی به شما کمک می‌کند تا صنعتی را که به آن می‌فروشید و پرسونای خریدار خود را توصیف کنید. شخصیت یا پرسونای خریدار یک توصیف نیمه تخیلی از مشتری ایده‌آل شما است که بر ویژگی‌هایی مانند موارد زیر تمرکز دارد:

  • سن
  • محل زندگی
  • عنوان شغلی
  • اهداف
  • چالش‌های شخصی
  • نقاط درد
  • رویدادهای محرک

۴- تجزیه و تحلیل رقبا

شخصیت خریدار شما برای حل مشکلاتش، در مورد نوع راه‌حل‌هایی که در نظر می‌گیرد و ارائه‌دهندگانی که می‌توانند آن راه‌حل‌ها را ارائه دهند، انتخاب‌هایی دارد. در تحقیقات بازار باید رقبای خود، آنچه را که آن‌ها خوب انجام می‌دهند و جاهایی که می‌توانید پر کنید، در نظر بگیرید. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۵- تجزیه و تحلیل SWOT

خلاصه کسب و کار برنامه بازاریابی شما همچنین شامل تجزیه و تحلیل SWOT است که مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب و کار می‌باشد. در مورد تجزیه و تحلیل SWOT کسب و کار خود صبور باشید. شما بیشتر باید آن را بر اساس تحقیقات بازار از بخش‌های بالا و استراتژی بنویسید.

۶- استراتژی بازار

استراتژی بازار از اطلاعات موجود در بخش‌های بالا برای توصیف نحوه رویکرد نزدیک شدن شرکت شما به بازار استفاده می‌کند. کسب و کار شما چه چیزهایی را به خریدار ارائه می‌دهد که رقبا قبلاً ارائه نکرده‌اند؟

در یک برنامه بازاریابی کامل، این بخش می‌تواند حاوی “هفت P بازاریابی” باشد:

  • محصول (Product)
  • قیمت (Price)
  • محل (Place)
  • تبلیغات (Promotion)
  • مردم (People)
  • فرایند (Process)
  • شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

۷- بودجه

عنصر بودجه برنامه بازاریابی را با قیمت محصول یا سایر اطلاعات مالی شرکت اشتباه نگیرید. بودجه توضیح می‌دهد که کسب‌وکار چقدر پول به تیم بازاریابی برای پیگیری برنامه‌ها و اهداف ذکر شده در عناصر بالا اختصاص داده است.

بسته به تعداد هزینه‌های فردی که دارید، باید این مورد را بر اساس آنچه که بودجه خود را صرف آن خواهید کرد، در نظر بگیرید. به عنوان مثال هزینه‌های بازاریابی عبارتند از:

  • هزینه‌های برون سپاری به آژانس بازاریابی و/یا سایر ارائه‌دهندگان
  • نرم‌افزار بازاریابی
  • تبلیغات پولی
  • رویدادها (آن‌هایی که میزبانی و/یا شرکت خواهید کرد)

۸- کانال‌های بازاریابی

در نهایت، برنامه بازاریابی شامل لیستی از کانال‌های بازاریابی شما خواهد بود. در حالی که شرکت ممکن است خود محصول را با استفاده از فضای تبلیغاتی خاص تبلیغ کند، کانال‌های بازاریابی جایی است که محتوایی را منتشر می‌کنید که به خریداران آموزش می‌دهد، سرنخ ایجاد می‌کند و آگاهی از برند را گسترش می‌دهد.

اگر در رسانه‌های اجتماعی تبلیغات منتشر می‌کنید (یا قصد انتشار آن را دارید)، اینجا جایی است که باید در مورد آن صحبت کنید. از بخش کانال‌های بازاریابی در برنامه بازاریابی خود استفاده کنید تا مشخص نمایید در کدام شبکه‌های اجتماعی می‌خواهید صفحه کسب‌وکار راه‌اندازی کنید، از این شبکه اجتماعی برای چه چیزی استفاده خواهید کرد و چگونه موفقیت خود را در این شبکه می‌سنجید. بخشی از هدف این بخش این است که به مافوق خود، چه در داخل و چه در خارج از بخش بازاریابی، ثابت کنید که این کانال‌ها به رشد کسب و کار کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

بهترین راه برای تنظیم برنامه بازاریابی سالیانه این است که ابتدا با بُردهای سریع شروع کنید، به این ترتیب می‌توانید به سرعت پیش بروید و خود (و تیمتان) را برای رسیدن به اهداف چالش‌برانگیزتر آماده کنید و پروژه‌های پیچیده‌تری را انجام دهید. اکنون آیا آماده چنین تغییری هستید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن