BPM Course
مدیریت منابع انسانی

امنیت شغلی چیست؟

امنیت شغلی به این معنی است که شما اطمینان دارید در آینده دور یا نزدیک، فارغ از دخالت عوامل بیرونی، شغل خود را همچنان خواهید داشت. این عبارت همچنین یعنی کارفرمای شما از عملکردتان راضی است و قصد پایان همکاری با شما را ندارد.

کارکنان در زمان گسترش اقتصادی و رکود اقتصادی از امنیت شغلی کمتری برخوردار هستند. برخی از مشاغل مانند مشاغل مربوط به اجرای قانون، مشاغل دولتی، مشاغل بهداشت و درمان و آموزش در مقایسه با سایر مشاغل مانند کارهای خصوصی، بسیار ایمن و مطمئن تلقی می‌شوند. امنیت شغلی یک کارمند می‌تواند تحت تأثیر عوامل زیر قرار گیرد:

  • عوامل شخصی مانند صنعت کار، تحصیلات، محل کار و سابقه کار
  • عملکرد کارمند
  • عملکرد شرکت
  • اهمیت مهارت و دانش کارمند برای شرکت
  • شرایط کار ذکر شده در قرارداد کار
  • شرایط اقتصادی
  • شرایط کسب و کار

درک امنیت شغلی

بدون شک امنیت شغلی برای کارمند بسیار مهم است اما برای کارفرما نیز به همان اندازه اهمیت دارد. برای یک کارفرما، گردش کار و داشتن کارکنان ثابت به معنای عدم ایجاد هزینه‌های اضافی مرتبط با روند استخدام و رشد و توسعه مداوم شرکت است.

از نظر یک کارمند، این به معنای درآمد ثابت، عدم نگرانی از ضربه مالی، بدهی‌ها و صورت حساب‌ها است. افزایش استرس به بهره‌وری و کارایی کارمندان آسیب می‌رساند و اغلب می‌تواند عوارض جانبی مانند افسردگی و کاهش عزت نفس داشته باشد.

هیچ‌کس نمی‌خواهد در جایی کار کند که قادر به بیان عقاید خود نباشد. امنیت شغلی احساس امنیت و افزایش اعتماد به نفس در کارمند ایجاد می‌کند که نتیجه آن بهره‌وری بهتر است. امنیت شغلی وفاداری و تمایل به بهترین بودن را ایجاد می‌کند و شرکت نیز یک کارمند وفادار و سخت‌کوش به دست می‌آورد.

چگونه با عدم امنیت شغلی کنار بیاییم

امنیت شغلی برای یک کارمند حیاتی است زیرا به ایجاد ثبات در زندگی شخصی و حرفه‌ای او کمک می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش بهره‌وری او می‌شود. کارمندی که امنیت شغلی دارد می‌تواند برنامه‌ریزی کند و اطمینان حاصل کند که در صورت از دست دادن شغل، بیش از حد از لحاظ مالی رنج نخواهد برد. واقعیت سخت این است که در شرایط فعلی، شغل کاملاً امن به آسانی پیدا نمی‌شود. مقابله با عدم قطعیت‌ها بسیار حیاتی است تا سطح کارآیی و بهره‌وری خود را از دست ندهید. برخی از مراحل اساسی در این مسیر به شرح زیر است:

مثبت باشید: یک فرد خوش‌بین می‌تواند به طور مثبت با استرس کنار بیاید. اگر این فرصت را دارید که نیمه پر یا خالی لیوان را ببینید، پس مثبت بیاندیشید و نیمه پر آن را در نظر بگیرید. ترس از دست دادن شغل مضرتر از آن است که واقعا شغل خود را از دست دهید. برخی شرایط از کنترل شما خارج است و یک کارمند باید سرنوشت خود را کنترل کند و روزهای خود را با رویکردی مثبت سپری کند. حواستان به فرصت‌ها باشد و در صورت امکان نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید.

پیشنهاد می‌کنیم در این راستا مقاله “نکات کاربردی برای مدیریت استرس در محیط کار” را دنبال کنید.

ارزش خود را نشان دهید: وقتی کار سخت می‌شود، زمان مناسبی است تا نشان دهید چقدر سرسخت هستید. دل به کار دهید تا ارزش واقعی شما مشخص شود. تمایل به کار و تلاش خود را نشان دهید تا مشارکت شما توسط مدیران دیده و قدردانی شود.

بروز باشید: کارکنانی که مهارت و دانش کافی برای مقابله با فناوری‌های پیشرفته‌ی موجود در شرکت را ندارند، ممکن است دچار فرسودگی شوند. با گذراندن آموزش‌های لازم، سعی کنید مهارت‌های خود را تقویت کنید. مدیر شرکت از چنین تلاشی قدردانی می‌کند و مایل است امنیت شغلی را به کارمندانی که مشتاق پیشرفت هستند، ارائه دهد.

مزایای امنیت شغلی

  • امنیت شغلی غالباً با پیشرفت شغلی همراه است.
  • کارکنانی که ثبات کاری به دست می‌آورند، نسبت به کسانی که می‌ترسند شغلشان را از دست دهند، شانس بیشتری برای دستیابی به اهداف شغلی خود دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن