بازاریابی

راه به دست آوردن مشتریان وفادار واقعی

همه چیز در جذب مشتری که به شما وفادار باشد به خود شما بازمی‌گردد

مهم نیست که اندازه کسب و کار شما چقدر است. چیزی که در یک کسب و کار و موفقیت آن فوق العاده مهم است وفاداری مشتری است. مشتریان وفادار و تکراری برای شما ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید سود دارند.

اگر شما به دنبال راه واقعی برای ایجاد و حفظ وفاداری مشتری هستید استراتژی های زیر را در نظر بگیرید:

۱- راه های برقراری ارتباط با مشتریان خود را تنظیم کنید.

ارتباط مکرر با مشتریان شما را در ذهن مشتری تازه نگه می‌دارد و به شما اجازه می‌دهد اطلاعات مهمی به دست بیاورید. البته در اینجا برقراری ارتباط موثر از اهمیت بیشتری برخوردار است، به مشتریان خود نشان دهید که چقدر برایشان ارزش و احترام قائل هستید و وجودشان چقدر برای شما اهمیت دارد به گونه‌ای که مشتری شما احساس کند جزئی از هویت و برند شماست.

همچنین یک پایگاه داده تنظیم کنید و اطلاعات مشتری مانند آدرس، ایمیل، آدرس پستی و شماره تلفن را در آن نگهداری کنید. با استفاده از این پایگاه داده می‌توانید یادآوری‌های دوستانه، تبریک تولد یا یک خبرنامه ماهانه برای آن‌ها ارسال کنید.

شبکه های اجتماعی یک راه دیگر برای برقراری ارتباط با مشتریان به صورت روزانه است.

۲- برای مشتریانی که وفادارتر هستند امتیازات بیشتری در نظر بگیرید

اعطای امتیازات ویژه به مشتریان دائمی یکی از راه‌های وفادارتر کردن مشتریان همیشگی و جذب مشتریان جدید است.
با ایجاد یک سیستم پاداش برای وفادارترین مشتریان خود، نه تنها آن‌ها را تشویق به نزدیک‌تر شدن می‌کنید بلکه انگیزه‌ای به مشتریان دیگر می‌دهید تا تلاش کنند آن‌ها نیز از این امتیازات برخوردار شوند. خدماتی نظیر اعطای جایزه و یا تخفیف ویژه مشتریان ثابت می‌تواند به ترغیب بقیه مشتریان جهت اضافه شدن به جمع مشتریان ثابت کمک کند.

حتما بخوانید:  مدیریت ارزش برند

۳- به مشتریان خود خدمات عالی ارائه دهید

دو چیز در ذهن مشتری ثبت می‌شود. یکی وقتی خدمات عالی دریافت کنند و دیگری وقتی خدمات ضعیف دریافت کنند. هردوی این موارد باعث می‌شود که مشتری آن را به دوستان و آشنایانش بازگو کند و این موضوع یا برای شما تبدیل به مشتریان بیشتر و یا باعث از دست دادن مشتریان جدید می‌شود. بنابراین به منظور جذب و نگهداشت مشتریان کیفیت در تولید و ارائه کالا یا خدمات به مشتری نقشی تعیین کننده در این موضوع دارد، پس قبل از تقویت مهارت‌های بازاریابی و جذب مشتری از کیفیت کالا یا خدمات قابل ارائه خود اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که بالا بودن کیفیت در ارائه کالا و خدمات شما را تبدیل به یک برند معتبر می‌کند.

معتبر و قابل اعتماد باشید
موضوع دیگری که در ارتباط با مشتری و جذب و نگهداشت وی از اهمیت بالایی برخوردار است، خوش قولی شماست، با مشتری خود شفاف باشید و کالا و خدمات‌تان را درست و دقیق طبق همان چیزی که در مکالمه و یا بر روی وب سایت ارائه کردید و در زمانی که وعده آن را داده‌ بودید تحویل دهید. زیرا اگر حتی کالا و خدمات شما کیفیت قابل قبولی هم داشته باشد، اما طبق زمان وعده داده شده تحویل و ارائه نشود، نتیجه کاملا برخلاف میل شما پیش خواهد رفت و احتمال از دست دادن مشتری بسیار بالا می‌رود.

۴- بیش از حد به فناوری تکیه نکنید

حتی در جامعه امروزی که پر از تکنولوژی و ایمیل و پیام های متنی است، ما هنوز می‌خواهیم که ارتباطات انسانی را حفظ کنیم. از برقراری ارتباطات انسانی با مشتریان خود غافل نشوید، زیرا ارتباط کلامی و چهره به چهره همیشه تاثیرگذاری ارتباط را دوچندان کرده و باعث ایجاد فهم درست طرفین از یکدیگر می‌شود.

۵- لبخند را فراموش نکنید

در حالی که لبخند زدن به مشتری یک موضوع جزئی و کوچک به نظر می‌رسد می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد. تحقیقی در انگلستان انجام شد که در آن عبارات مورد استفاده برای خوش‌آمد‌گویی به مشتریان ضبط شد و پس از آن بررسی شد که مشتریان چه مقدار وقت برای ماندن در آن فروشگاه خاص صرف کرده اند. این تحقیق نشان داد که فروشندگانی که با روی خوش به مشتریان خود خوشامدگویی کرده‌اند و لبخند به لب داشتند ۶۷ درصد بیشتر از سایر فروشندگان موفق به فروش شده‌اند.

۶- در اولین خرید به آن ها تخفیف دهید

اگر شما می‌خواهید برنامه ای برای داشتن  مشتری وفادار ترتیب دهید، سعی کنید در  اولین خرید به مشتریان تخفیف دهید تا آن ها را برای همیشه در کنار خود نگه دارید و تبدیل به مشتریان وفادار کنید. زیرا با این کار در مشتری احساس خوبی ایجاد کرده و همین موضوع باعث می‌شود به احتمال زیاد آن‌ها بازهم از شما خرید کنند. و حتی این حس مثبت خود را از تخفبف در اولین خرید برای دوستان و آشنایان خود نیز بازگو کنند و این موضوع به افزایش مشتریان و آشنایی با کسب و کار شما منجر شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن