مدیریت افرادمدیریت منابع انسانی

مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که هر عضو تیم باید داشته باشد

تیم‌ها یا گروه‌ها زمانی شکل می‌گیرند که افراد با علاقیات، سلیقه، نیاز و حتی نگرش مشابه با یکدیگر برای دستیابی به یک هدف مشترک کار می‌کنند. تعارض‌ها باید در میان اعضای تیم اجتناب شود تا بتوانند در کار خود متمرکز شوند و تمرکز خود را از دست ندهند. هر فرد یک عضو خوب تیم نیست و مهارت لازم را برای موفقیت در یک تیم ندارد. یک عضو تیم باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد به طوری که او نه تنها قادر است در یک تیم کار کند، بلکه نتایج خوبی را ارائه می‌دهد و هم حرفه‌ای و هم به صورت شخصی رشد می‌کند.

اجازه دهید ما را از طریق برخی از مهارت‌هایی که یک عضو تیم باید داشته باشد را توضیح دهیم:

  • یک فرد باید یک ارتباط گیرنده خوب باشد تا یک عضو تیم خوب باشد. او باید بتواند افکار خود را به دقت ادراک کرده و کلماتی را را برای بیان منظور خود استفاده کند که بخوبی برای همه قابل درک باشد. او باید به اندازه کافی منطقی باشد تا کلمات خود را با دقت انتخاب کند تا به راحتی افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. باید هنری صحبت کردن را به روشنی و بصورت قانع کننده و بدون اشتباه برای شنوندگان مطرح کند.
  • کمی عفو کنید مسائل را بطور غیر ضروری بزرگ نکنید. سعی کنید صحبت‌های دیگران را براحتی به دل نگیرید و در هنگامیکه می‌دانید ادامه بحث به مشاجره تبدیل می‌شود با یک ابراز تاسف کوچک به بحث پایان دهید.
  • باید در یک تیم فعال باشید و قابل اعتماد بمانید. هرگز با کسی بیرون از تیم درباره مسائل مهم تیم صحبت نکنید. همیشه احتمال آسیب با ایجاد دوستی از تیم حریف وجود ندارد، اما اطمینان حاصل کنید که در مورد کسب و کار خود با او صحبت نکنید. همیشه یاد بگیرید که بین زندگی شخصی و حرفه‌ای‌تان یک خط بکشید. استراتژی‌ها، برنامه‌ها، مسائل حیاتی تیم باید با کسی که تنها با آن درگیر نیست، مورد بحث قرار می‌گیرد. هر عضو تیمی ممکن است به شما اعتماد کند و با شما چیزی مهم و شخصی را به اشتراک بگذارد، راز شخص دیگر را در مقابل رئیس خود و دیگران برملا نکنید. زیرا این کار هم باعث بی‌اعتمادی مدیر و هم باعث بی‌اعتمادی سایر افراد گروه به شما می‌شود.
  • شما باید یک شنونده خوب باشید تا یک عضو تیم موثر به حساب بیایید. به دیگران گوش دهید خودتان از قبل نتیجه‌گیری نکنید. قبل از اجرای عملیات، با تیم خود بمانید و قبل از اجرای استراتژی‌ها و سیاست‌ها بحث کنید و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنید. پیش از هر گونه تصمیم‌گیری، به اعضای تیم خود گوش فرا دهید.
  • یک دیدگاه مثبت برای یک عضو تیم اگر مجبور به پذیرفتن آن باشد منفی جلوه می‌کند. منفی بودن را در اطراف گسترش ندهید. گاهی اوقات چیزهایی را که اهمیتی ندارند نادیده بگیرید، نه اینکه در برابر آن‌ها مبارزه کنید. از برخورد با افرادی که تمایل به واکنش بیش از حد دارند اجتناب کنید هرگز نباید از احکام مجرمانه یا اظهارات دروغین علیه هر کسی در تیم استفاده کنید. سعی کنید به جای این رفتار به جنبه‌های مثبت اعضای تیم نگاه کنید.
  • یک عضو تیم باید نظرات خود را در برابر دیگران به صراحت بیان کند. در جلسات و سمینارها آرام و ساکت نباشید. فرض نکنید که دیگران به شما می‌خندند و یا ایده‌های شما را مسخره می‌کنند. حتی اگر اینگونه باشد نظر خود را مطرح کنید.
  • در بحث‌ها مشارکت  کرده و سعی کنید نقاط قوت خود را در برابر مدیران ارشد و هم تیمی‌های خود روشن کنید. آن‌ها را با دلایل معتبر متقاعد کنید.
  • تمرکز اصلی خود را روی کار خود بگذارید و در کارهای دیگران دخالت نکنید. همیشه به حفظ حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید. به یاد داشته باشید که شما برای کار خود، و نه برای شایعات و غرور در اطراف، حقوق می‌گیرید. برای رسیدن به هدف تیم، باید سخت تلاش کنید.
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن