BPM Course
بازاریابی

وابستگی به برند و چگونگی ایجاد آن

وابستگی به برند معروف‌ترین و ارزشمندترین رابطه‌ای است که مشتری با نام تجاری به اشتراک می‌گذارد و بر این باور است که مشتری و شرکت دارای ارزش و ایده‌های مشترک هستند

مفهوم وابستگی برند بر پایه اعتماد بدون شک مشتری با شرکت رشد می‌کند، درواقع وابستگی به برند به احساسات و اعتقادات مشتریان نسبت به برندی خاص گفته می‌شود، و این بالاترین نوع وفاداری مشتری است که به برند و ارائه محصولات و خدمات آن نشان می‌دهد.

این یکی از قوی‌ترین دارایی‌های یک نام تجاری است و به همین دلیل اکثر شرکت‌ها به دنبال آن هستند، اما کمتر کسی است که واقعا آن را در بازار بدست بیاورد. این نتیجه مطلق کار سختی است که توسط نام تجاری در طراحی بهترین سطوح تجربه مشتری در طول روند خرید و فروش و به علاوه ارائه بهترین خدمات پس از فروش بدست می‌آید.

عوامل وابستگی به برند

اولین موضوع شامل ایجاد آگاهی تجاری در بازارهای هدف در میان مخاطبان هدف از طریق ابزارهای مختلف بازاریابی و تبلیغاتی می‌باشد تا مخاطبان از نام تجاری، ارزش‌ها، اصول آن، قواعد فروش منحصر به فرد و نقاط قوت برخوردار شوند که آن را رقابتی حاشیه‌ای و کمک به ایجاد فروش و سود بیشتر تلقی کنند.

عامل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد میزان کیفیت ادارک شده توسط مشتریان است، شاید بتوان گفت این عامل از اصلی‌ترین عوامل وفاداری و وابستگی به یک برند باشد. همچنین وجهه برند یا میزان محبوبیت آن در بازار و میان مشتریان از عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شود. یکی دیگر از عوامل مهم در ساختن وابستگی به نام تجاری، این است که با مشارکت کارکنان و کارکنان داخلی، با انگیزه دادن به آن‌ها و تضمین رضایت کارکنان، به عنوان یکی از بهترین سفیرهای نام تجاری باشند. اگر کارکنان از کار با نام تجاری مورد نظر لذت ببرند، قطعا این شرکت را در حلقه اجتماعی خود می‌بینند که تصویر مثبتی از نام تجاری در بازار ایجاد می‌کند.

ارزش رقابتی برند هم یکی دیگر از عوامل وابستگی و وفاداری مشتریان به برند محسوب می‌شود، به این صورت که مشتریان وابسته به برند همیشه به دنبال برندی هستند که قدرت رقابت با برندهای دیگر را دارد. همچنین سابقه و اعتماد به برند در بین عوامل وابستگی به برند نقش مهمی دارد زیرا مشتریان برندگرا ترجیح می‌دهند از برندی شناخته شده و دارای سابقه خرید خود را انجام دهند تا برندی که به تازگی وارد رقابت با بازار شده و هنوز امتحان خود را پس نداده است.

چگونه وابستگی به برند را در مشتریان اندازه گیری کنیم؟

  • مشتری اعتماد قوی به ارزش‌های برند دارد و همچنین معتقد است که این شرکت نیز ارزش‌های خود را تحسین می‌کند.
  • مشتری اغلب از نام تجاری خاصی خرید می‌کند حتی زمانی که گزینه‌های دیگری در بازار وجود دارد.
  • مشتری با افزایش میزان خرید تکرار، اعتماد بالاتری نسبت به برند دارد.
  • مشتری نه تنها یک محصول را خریداری می‌کند بلکه محصولات فروشگاه‌هایی را که توسط این برند برای محصولات و خدمات چندگانه ارائه شده خریداری می‌کند.
  • مشتری در برابر افزایش قیمت توسط شرکت، کم مقاومت است.
  • مشتری با توجه به خرید تکراری حاشیه سود را به شرکت ارائه می‌دهد.
  • مشتری نام تجاری مورد نظر را به دوستان،خویشاوندان و خانواده خود پیشنهاد می‌کند و بطور ارگانیک برای برند تبلیغ می‌کند.
  • مشتری خود را بشناسید.

مشتریانی هستند که محصول یا خدمات مشخصی را دائما می‌خرند و هرگز عقب نشینی نمی‌کنند و همچنین مشتریانی هستند که مرتبا پیشنهادات جدید را از نام تجاری محبوب خود خریداری می‌کنند و بازهم مشتریانی هستند که بارها نام تجاری محبوبشان را می‌خرند و آن را به خانواده و دوستان خود پیشنهاد می‌دهند و ارزش و قدرت نام تجاری را افزایش می‌دهند.

از این رو برای برند کاملا ضروری است که رفتار مشتریان هدف خود را به صورت دقیق بشناسد از آن‌ها بخواهد یادداشت‌هایی مبنی بر دوست داشتن محصول ، دوست نداشتن محصول، زمان و هزینه صرف شده برای هر خرید، و سایر رفتارهای خرید دیگر برای طراحی برنامه‌های وفاداری و سایر مزایای مشتریان، برای برند مربوطه بفرستند و احساسات و تمایلات خود را مطرح کنند. (البته امروزه این کار معمولا توسط ارتباطات اینترنتی انجام می‌شود) همچنین این کار سطوح وفاداری و علاقه به علامت تجاری مشتریان را افزایش می‌دهد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن