BPM Course
مدیریت افراد

ویژگی‌های مدیران موفق

در این مطلب به ویژگی‌هایی که مدیران موفق به طور مشترک دارند، می‌پردازیم.

وابستگی فرهنگی

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مدیران موفق وابستگی فرهنگی و دغدغه فرهنگ سازی آنان است. ما با آیندگان درباره فرهنگمان صحبت می‌کنیم. ما می‌دانیم که مدیرانمان رهبران بزرگ، مربیان و دست اندرکاران بزرگی هستند که می‌توانند در زمینه فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا کنند اما باید اطمینان حاصل کرد که آن‌ها صددرصد در فرهنگ سرمایه گذاری می‌کنند، که این ویژگی آن‌ها را نسبت به هر شرکت دیگری در صنعت خود متمایز می‌سازد.

نگرش مثبت

هیجان می‌تواند مسری باشد و به دیگران سرایت کند. اگر یک مدیر نگرش مثبت و اشتیاق به کار را از خود به نمایش بگذارد، این امر باعث حفظ روحیه بالا در تیم او خواهد شد. کارکنان راضی و خوشحال همیشه مولد تر هستند. این برای یک مدیر مزیتی بزرگ است که بتواند به افراد در حین نگه داشتن آن‌ها در وظیفه‌شان انگیزه دهد.

اولویت‌بندی

فقدان تمرکز دلیل شکست بسیاری از شرکت‌های کوچک است. بهترین مدیران این مشکل را از طریق اولویت‌بندی حل می‌کنند. آن‌ها از یک لیست ده تایی ۳ پروژه مهم و تاثیر گذار را شناسایی کرده و تیم خود را روی این سه مورد متمرکز می‌کنند.

انتقال فکر

مدیران قوی با تیم خود بر روی تعیین اولویت‌ها کار می‌کنند و سپس آن‌ها را تشویق می‌کنند که این اولویت‌ها را اجرا کنند. درواقع یک مدیر موفق اعضای تیم خود را از افکار و تصمیماتش باخبر می‌کند و در مواردی حتی از آن‌ها مشاوره می‌گیرد.

مسئولیت‌ پذیری

یک مدیر موفق یک پاسخگوی قدرتمند است و مسئولیت اقدامات و اهداف خود را به عهده  خواهد گرفت. آن‌ها توضیح می‌دهند که چرا کارها بر اساس برنامه پیش نرفته است و به راه حلی نرسیده‌اند. از همه مهم‌تر اینکه این مشخصه را به تیم خود نیز انتقال می‌دهند و باعث می‌شوند که کارکنان آن‌ها نیز درمورد کارهای خود پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند.

صداقت

بسیاری از صفات عالی ممکن است در یک مدیر وجود داشته باشد که عدم صداقت تمام آن‌ها را از بین خواهد برد. بهترین مدیر کسی است که شبیه به آنچه که می‌‎گوید باشد. برای یک مدیر صداقت مهمترین مشخصه است و می‌توان گفت یکی از بارزترین ویژگی‌های مدیران موفق صداقت آن‌ها است. مدیرانی که اصل صداقت را زیر پا می‌گذارند، اعتماد میان خود و کارمندان را از بین می‌برند. سازمانی که اعضای آن به یکدیگر اعتماد نداشته باشند وارد حواشی شده و از مسیر اصلی خود که همان اهداف سازمان است منحرف می‌شود، و درنتیجه محکوم به نابودی است. طبیعتا چنین رخدادی کار یک مدیر موفق و حرفه‌ای نیست.

صبر و شکیبایی

هنر صبر و شکیبایی چیزی است که سال‌ها طول می‌کشد تا آن را تقویت کرده و در کنترل خود درآورید. مدیرانی موفق هستند که بتوانند درک عمیقی از صبر با اعضای تیم، مشتریان، فروشندگان و حتی خودشان را تمرین کنند. صبر و شکیبایی به معنی واقعی و کاربرد آن در زمان و مکان مناسب و متناسب با هر اتفاق و ارتباط، مهارتی است که تنها مدیران موفق می‌دانند.

شخصیت

اگر به عنوان یک مدیر به شخصیت خود اعتماد نکنید هیچ چیز واقعا اهمیتی ندارد. بسیاری از ویژگی‌های کلیدی در مدیری وجود دارد که دارای شخصیتی قانونی و یکپارچه است. در واقع ثبات شخصیتی عامل مهمی است که به واسطه آن می‌توان به هر فردی اعتماد کرد. مدیرانی که نمی‌توان به شخصیت آن‌ها اعتماد کرد خطرناک هستند و در نهایت مانند یک سرطان برای سازمان هستند. دردناک و پرهزینه.

انعطاف پذیری

ازدیگر ویژگی‌های مدیران موفق انعطاف پذیری است. مدیران موفق باید بدانند که چگونه باید سریع فکر خود را تغییر دهند و همچنین تکنیک‌های مدیریتی خود را برای هر کارمند تغییر دهند و برای تمام کارکنان از یک سبک و شیوه مدیریتی استفاده نکنند. مدیر بزرگ و موفق مدیری است که بتواند اطلاعات زیادی را بیابد و بر پایه آن‌ها تصمیم بگیرد.

قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت بحران

همه ما می‌دانیم که تصمیم‌گیری و بخصوص تصمیم‌گیری درست و به موقع، به دانش، تجربه و از همه مهم‌تر اعتماد بنفس بالایی نیاز دارد. یک مدیر موفق همیشه تصمیمات درست و به جایی می‌گیرد و اصلا به همین دلیل است که در دسته مدیران موفق جای می‌گیرد. فراموش نکنید که برای هر سازمانی در طول فعالیت خود ممکن است شرایط و اتفاقات غیرمترقبه و بحرانی پیش بیاید، مدیریت و خروج با کمترین خسارت از چنین شرایطی نیازمند داشتن مهارت‌هایی اساسی است که از مهم‌ترین آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری سریع و به موقع است که جزء ویژگی‌های مهم مدیران موفق محسوب می‌شود.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن