BPM Course
بازاریابی

رقابت غیرمستقیم چیست؟

در این مطلب با انواع رقابت در بازار آشنا می‌شویم

انواع رقابت در بازار

دو نوع رقابت در بازار وجود دارد: مستقیم و غیرمستقیم. رقابت مستقیم در میان فروشندگان یک کالای مشابه قرار می‌گیرد در حالیکه رقابت غیرمستقیم بین فروشندگان کالاهای متفاوت است اما گروه محصولات مشابه است.

بعنوان مثال، رقابت Pizza Hut و Dominos مثالی از از رقابت مستقیم است اما رقابت Burger King و McDonald مثالی از رقابت غیرمستقیم است. زیرا Pizza Hut  و Dominos برای انواع مختلف پیتزا شناخته می‌شوند و رقبای مستقیم هستند اما McDonald یا Burger King رقبای غیرمستقیم هستند زیرا محصولاتی را به فروش می‌رسانند که انواع مختلفی دارند اما به یک دسته مشترک تعلق دارند. مثلا اسنک، سیب زمینی‌های طعم‌دار و …

در هر حال ممکن است در یک محل خاص تمام چهار برند موجود باشد، و مصرف کننده براساس پارامترهای خاص خود انتخاب خواهد کرد. جالب توجه است، رقابت غیرمستقیم برای اولین بار از بازی مستقیم به دست می‌آید. این به این دلیل است که مشتریان برای اولین بار می‌خواهند تصمیم بگیرند یک پیتزا یا یک برگر سفارش دهند.

بنابراین، آنچه مهم است در اینجا این است که کدام برندها، یعنی برندهای فروش پیتزا و یا فروش برگرها بیشتر به فروش بیشتر می‌رسند. بر این اساس، افراد بدنبال محصولی که نیازشان را برآورده می‌کنند، می‌روند. یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد رقابت غیرمستقیم این است که دارای توانایی برای برآوردن همان نیاز یکسان است، مشتریان فقط باید انتخاب کنند.

رقابت غیرمستقیم چیست؟

هر مسابقه‌ای که بر مبنای محصول مشابه رقابت نمی‌کند، اما مشتریان بالقوه مشترک دارد، رقابت غیرمستقیم است. شرکت‌ها می‌توانند راهکارهای بسیاری برای مقابله با رقابت مستقیم داشته باشند. اما مقابله با رقابت غیرمستقیم دشوار است زیرا قدرت متعلق به مصرف کنندگان است و نه در دست شرکت‌ها.

سخت‌ترین بخش گرفتن مشتریان در سطح رقابت غیرمستقیم اتفاق می‌افتد. برندها به طور موفقیت آمیز محصولات خود را در ذهن مشتریان ارائه می‌دهند، اما در حال چرخش لحظه‌ای، رقبای غیرمستقیم این نمایش را سرقت می‌کنند. بنابراین، هدف این است که محصولات را با محصولاتی که بیشتر مدنظر مشتریان است جایگزین کنیم و با جذب مخاطبان بیشتر در رقابت غیرمستقیم پیشی بگیریم.

رقابت غیرمستقیم برای تمام انواع تجارت‌ها کارایی ندارد. مثلا – چای تتلری در مقابل Nescafe رقبای غیرمستقیم هستند. اگر چه کار هر دو فروش نوشیدنی‌ها است، یکی از آن‌ها چای را در انگلستان و آسیا به فروش می‌رساند و در برخی از شرکت‌های آسیایی محبوب‌تر است، در حالی که دیگری قهوه می‌فروشد و در کشورهای غربی محبوب‌تر است. هیچ چیزی نمی‌تواند اولویت افرادی که چای دوست دارند را به نوشیدن نسکافه تغییر دهد. همچنین در مسیر مشابه، اگر کسی قهوه را دوست دارد، تتلی نمی‌تواند طعم خود را تغییر دهد. آن‌ها همیشه قهوه را ترجیح می‌دهند. هر دو شرکت می‌توانند به رقبای مستقیم خود حمله کنند. با این حال، آن‌ها می‌توانند تنها بخش کوچکی از کسب و کار رقبای غیرمستقیم را تحت تاثیر قرار دهند.

رقابت غیر مستقیم بیشتر در میان فروشندگان و تامین کنندگان دیده می‌شود، زیرا آن‌ها دارای رابطه مستقیم با مشتریان هستند. از این رو، آن‌ها نیز به تبلیغ محصول با بازاریابی مستقیم محصول کمک می‌کنند. فروشندگان بسته به شرایط هر دو فریاد می‌زنند و یا از مشتریان می‌خواهند  که محصول آن‌ها را امتحان کنند.

در اینجا نیز دو نوع انتخاب برای مشتریان وجود دارد: جایگزین نزدیک و جایگزین کامل. اولی کمی در ترکیب یا محتوا متفاوت است، در حالی که تقریبا یکسان است؛ تنها تفاوت در نام تجاری و در هیچ چیز دیگری نیست. شربت تروپیکانا و شیر زعفران سرد جایگزین‌های نزدیک به یکدیگر هستند در حالی که کوکاکولا و پپسی جایگزین کامل هم هستند. رقابت غیرمستقیم در میان این محصولات رخ می‌دهد.

راه‌های سبقت گرفتن و برتری از رقبا در رقابت غیرمستقیم

یکی از راه‌های کسب جایگاه برتر در میان رقبا تنوع و افزایش در تعداد محصولات جایگزین است، زمانی که مشتری به دنبال محصول خاصی نیست و تنها رفع نیاز برایش اولویت دارد داشتن محصولات متعدد و منویی متنوع می‌تواند مشتری را به سمت شما ترغیب کند، زیرا در موقعیت تصمیم‌گیری برای نوع کالا قرار دارد تا کیفیت البته فراموش نکنید که این موضوع در رقابت مستقیم که کیفیت محصول عامل اصلی رقابت است کاربردی ندارد.

افزودن آپشن‌های بیشتر برای محصولاتتان و یا دادن آفر به مشتریان، زیرا این کار باعث می‌شود مشتریان در مقایسه با رقبایتان شما را ترجیح داده و به سمت محصولات شما ترغیب شوند.

البته همیشه و در هر نوع رقابتی در زمینه ارائه محصولات و خدمات نباید از توجه به موضوع مهم تبلیغات، مارکتینگ و بازاریابی غافل شد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن