BPM Course
بازاریابی

سبد محصول چیست؟

سبد یا پورتفولیوی یک محصول، شامل تمام محصولاتی است که یک سازمان داراست. پورتفولیوی یک محصول ممکن است از دسته‌های مختلفی از محصولات، خطوط تولید مختلف و در‌‌نهایت خود محصول تشکیل شده باشد. مدیریت در تمامی سه سطح از پورتفولیوی یک محصول موردنیاز است. برای مدیریت محصولات منحصربفرد، مدیریت خطوط تولید و در‌‌نهایت مدیریت سطح بالا نیاز به مدیرانی دارید که پورتفولیوی کاملی را مدیریت می‌کنند.

بیایید به یک سازمان از یک زاویه ماکرو (کلی) نگاه کنیم. یک سازمان شامل تعدادی از بخش‌های مختلف است که همگی به سمت یک هدف متمرکز (بهبود سازمان) هستند. به همین شیوه، پورتفولیوی محصول شما باید چنین باشد که هریک و همه محصولات در پورتفولیو به سمت یک هدف متمرکز باشند، تا با استفاده بهینه از منابع موجود، سازمان را در سطح بالا قرار دهد.

همانگونه که یک سازمان از محصولات مختلف تشکیل شده است، مدیریت تمام آن‌ها دشوار است. بنابراین باید یک سلسله مراتبی وجود داشته باشد. این، جایی است که مدیریت پورتفولیوی محصول گام برمی‌دارد.

چگونه محصولات را در پورتفولیوی یک محصول طبقه بندی می‌کنیم؟

طبقه بندی محصول براساس ماتریس BCG انجام می‌شود. ماتریس BCG، محصولات را براساس سهم بازار محصول و همچنین نرخ رشدی که محصول می‌تواند داشته باشد طبقه بندی می‌کند. براساس این طبقه بندی، یک مدیرمحصول می‌تواند تصمیم بگیرد چه میزان از سرمایه‌گذاریهای یک محصول خاص ممکن است نیاز باشد و چه بازدهی از چنین محصولی خواهد بود. همانگونه که هدف دیگر مدیریت پورتفولیوی محصول، مدیریت جریان پول نقد خواهد بود،

ماتریس BCG
ماتریس BCG

ماتریس BCG، تعادل جریان پول نقد را بین تمام محصولات بطوریکسان پخش می‌کند. در فرمانهای سخت، هیچ هزینه اضافی نباید برای محصولاتی که نمی‌توانند درآمد خود را به سازمان بازگردانند داده شود.
تعداد محصولاتی که امروز دارید، قدرت فردای سازمان شما را تعیین می‌کند. به همین دلیل، زمینه مدیریت پورتفولیوی محصول درحال افزایش است. گرچه مدیریت پورتفولوی محصول یک وظیفه مهم برای بازرگانان کوچک نیست، مدیریت پورتفولیو برای شرکت‌ها ضروری است و منجر به سازمانی قوی با اهداف برنامه ریزی شده و تخصیص منابع بهینه می‌-شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن