BPM Course
منبع این مقاله
رهبری

قدرت رهبرانی که روی «حل مشکل» تمرکز می‌کنند (پژوهش اساتید هاروارد)

رهبران سازمان که آستین بالا می‌زنند و دنبال حل مشکل هستند، این دیدگاه را در اعضای سازمان به وجود می‌آورند که همراهی در حل مشکل، موجب پیشرفت همگانی می‌شود.

این مقاله دارای نسخه PDF انگلیسی است. جهت دسترسی به لینک دانلود نسخه انگلیسی هم‌اکنون عضو شوید.

درباره نویسنده

نویسنده
دبورا آنکنا استاد مدیریت و بنیانگذار مرکز رهبری MIT در دانشکده مدیریت است. او نویسنده «تیم های ایکس : چگونه می‌توان تیم‌هایی ساخت که خود رهبری کنند، نوآوری داشته باشند و موفق شوند» و «ستایش از رهبر ناتمام» است.

طی سال های گذشته، به عنوان مدیر دانشکده و مدیر اجرایی مرکز رهبری MIT، ما تلاش کرده ایم تا یک سبک برجسته از رهبری را که همیشه در اطراف خود شاهد آن هستیم را اجرا کنیم. با احتیاط، ما آن را سبک رهبری  Problem-led Leadership (سبک مدیریتی برای حل مشکل) نامیده ایم و در این راستا، تمام مصاحبه ها، مطالعه موردی، و مقالات مروری که به تحقیق در رهبری می پردازد، بررسی شدند.

ما چندین موضوع مشترک را در کار رهبران این سبک  یافتیم. مهمترین نکته این است که هیچ یک از این رهبران انتظار ندارند که «پیروان» را به صورت شخصی جذب کنند – بلکه این کار به موجب شایستگی آنها، وضعیت در سلسله مراتب یا دسترسی به منابع صورت می‌پذیرد. در عوض، روش آنها به این صورت است که افراد دیگر را در مورد هر مشکلی که آنها برایش راه حل جدیدی ارائه کرده اند، هیجان زده کنیم. با عشق ورزیدن به یک مشکل، آنها به سمت رهبری گام برمی دارند.  همانطور که مینگ در مورد فعالیت های کارآفرینی خود می گوید:

“تنها دلیل اینکه من این کار را انجام می دهم این است که این یک روش شگفت آور موثر برای تأثیرگذاری بر جهانیان است.”

این “سبک رهبری” منجر به تفاوت های دیگری نیز می شود. رهبری به یک فعالیت متناوب تبدیل می‌شود از آنجایی که افرادی که با شور و شوق و تخصص مورد نیاز است، و جالب آن که آن‌ها به راحتی کنار می روند، آن هم زمانی که، بر اساس نیاز پروژه، یکی دیگر از اعضای تیم در مرکز توجه است. رهبران به جای تعصب خالص، سریعا تخصص خود را دنبال می کنند، در حالی که آشنایی کافی با سایر حوزه های دانش که برای ایجاد ارتباطات ضروری است، را پیدا می کنند. هیچکس تصور نمی کند که عمر یک تیم یا حتی سازمان، به خاطر او ادامه پیدا می کند. در مقابله با یک مشکل، آنها نیاز دارند که استعداد مناسب را پیدا کرده و  دیگران را متقاعد کنند که پروژه هایشان فرصتی برای به دست آوردن یک پیشرفت است. (افراد باهوش همواره گزینه های دیگری دارند.)

ما اکنون معتقدیم که این سبکی است که به طور کلی در جهان مورد تحسین قرار گرفته است، حداقل در حالتی که در آن پاداش خوبی برای نوآوری قرار می گیرد. افرادی مانند ویوین مینگ را می توانند بسیاری از نقاط  را پیدا کرده، و تمرکز خود را بر فرصت ها، افزایش قدرت و سازماندهی دیگران و حل مشکلات قرار دهند. آنها را به آنچه می خواهید صدا کنید، اما قطعا آنچه آنها انجام می دهند هدایت و رهبری است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن