BPM Course
منبع این مقاله
رهبری

مهم‌ترین ویژگی‌ها و صلاحیت‌های رهبری سازمان‌ها، طبق پژوهش‌های جهانی

چه چیزی یک رهبر کارآمد را به وجود می آورد؟

این مقاله دارای نسخه PDF انگلیسی است. جهت دسترسی به لینک دانلود نسخه انگلیسی هم‌اکنون عضو شوید.

درباره نویسنده

نویسنده
سانی ژایل به طور حرفه‌ای در حوزه کوچ مدیران و مشاوره توسعه مهارت‌های رهبری فعالیت می‌کند. وی مدیرعامل گروه آموزش رهبری کوانتوم است. سانی ژایل مدرک فوق لیسانس خود را از دانشگاه شیکاگو و دکترای خود را از دانشگاه Birgham Young گرفته است.

خلاصه مطلب

  • این مقاله که از پرخواننده‌های مجله هاروارد بیزینس ریویو بوده است، براساس یک پژوهش بین‌المللی نوشته شده است. سانی ژایل در این مقاله به جنبه‌های مختلف صلاحیت مدیران پرداخته است.

چه چیزی یک رهبر کارآمد را به وجود می آورد؟ من به عنوان یک پژوهشگر سازمانی، مدیر اجرایی و مشاور توسعه رهبری، این سوال را به عنوان هسته این تحقیق قرار داده ام. اخیرا اولین تحقیق محیطی خودم را که شامل ۱۹۵ رهبر، در ۱۵ کشور در ۳۰ سازمان جهانی بوده است کامل کرده ام. شرکت کنندگان باید از ۷۴ صلاحیت موجود در لیست ۱۵ صلاحیت برتر را انتخاب می کردند. من برترین آن ها در ۵ طرح اصلی دسته بندی کردم که این ۵ طرح مجموعه ای از اولویت ها برای برنامه های توسعه رهبران و راهبری بود. ممکن است بعضی از این صلاحیت ها شما را شگفت زده نکند، اما پیاده سازی و رعایت تمام آن ها مشکل است، چرا که بهبود آن ها نیاز به انجام اقداماتی مخالف با ماهیت ما دارد.

رفتاری قاطع داشته باشید و احساس امنیت به وجود آورید

این طرح، ترکیبی از دو ویژگی با امتیاز بالا می باشد: «معیارهای اخلاقی و رفتاری سطح بالا» (۶۷ درصد این را به عنوان مهم ترین صلاحیت انتخاب کردند) و «مطرح کردن انتظارات به صورت واضح» (۵۶ درصد)
با در نظر گرفتن این دو ویژگی با هم، همه درباره ایجاد محیطی امن و قابل اعتماد دغدغه دارند. یک رهبر با معیارهای سطح بالای اخلاقی به عدالت متعهد است، و هم چنین اعتماد به نفسی را به وجود می آورد که خود و همکارانش به قواعد این بازی احترام بگذارند. مشابها، زمانی که رهبران انتظارات خود را به صورت واضح مطرح می کنند، از بی احترامی به افراد اجتناب می کنند و تضمین می کنند همه افراد قادر به درکی مشابه باشند. کارمندان در محیطی امن آسایش دارند، و از مغزشان بیشتر کار می کشند، مبتکر، خلاق و هم چنین بلندهمتند.
علوم مربوط به اعصاب نیز این نکته را تایید می کند. زمانی که آمیگدال خطری را حس کرد، عروق خونی سخت و نازک می شوند تا بتوانند فشار خون اندام های ما را برای آماده سازی در مقابل ایجاد مجادله و یا صلح کنترل کند. در این حالت، ما دستیابی خود را به سیستم لنفاوی مغز و بخش اجرایی در قشر پیشانی از دست می دهیم و مانع خلاقیت و برتری خود می شویم. از دیدگاه علم اعصاب، ایجاد احساس امنیت در افراد، اولین کاری است که رهبران باید از آن اطمینان یابند.
اما چگونه؟ این صلاحیت تماما درباره نحوه رفتاری مناسبی، همگام با ارزش های شماست. اگر احساس کردید تصمیم گیری شما علی رغم به وجود آوردن حس آزردگی و ناراحتی، متضاد قواعد و اقدامات در حال انجام است، باید دوباره به ارزش های اصلی خودتان مراجعه کنید. من یک عمل ساده را به نام «پیشروی عمیق و سریع» با ارباب رجوع هایم تمرین کرده ام. مراسم تدفین خود و آنچه که مردم در مدح شما می گویند را تصور کنید. آیا همان چیزی است که می خواستید بشنوید؟ این تمرین به شما می گوید چه چیزی اهمیت بیشتری دارد، و لذا به شما در نحوه تصمیم گیری کمک خواهد کرد.
به منظور افزایش احساس امنیت، با هدف خاصی مبنی بر ایجاد احساس امنیت در افراد، با آن ها ارتباط برقرار کنید. یک راه برای انجام این کار این است که عواقب و نتایج ناشی از ترسیدن رابرای شروع انجام کاری خنثی کنید و دیگران را از آنها مطلع کنید. من این شیوه را «پاک کردن هوا» می نامم. برای مثال، شاید بتوانید مکالمه ای را درباره پروژه ای که به اشتباه انجام شده است با گفتن این عبارت به خوبی پیش ببرید: «من نمی خواهم تو را سرزنش کنم، فقط می خواهم بدانم چه اتفاقی افتاده است»

منبع
HBR
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن