ارتباطات

اهمیت برخورداری از مهارت های ارتباطی برای کسب موفقیت

شکستن ارتباطات باعث بروز مشکلات عمده برای مدیران می شود. همه ما می توانیم تجربیات ناشی از شکست ارتباطات گذشته مان را به یاد بیاوریم. شاید شما به یاد داشته باشید که در یک اتاق کنفرانس نشسته اید، و از ارائه یک پاورپوینت به شدت سنتی رنج می برید؟ هیچ چیزی جز متن در هر اسلاید وجود ندارد، مخاطبان صفحه نمایش پروژکتور را تماشا نمی‌کند و شخص ارائه دهنده هر چیزی را با دقت و بصورت کتابی می‌خواند. به عنوان یک تماشاگر، شما احساس اسارت و خستگی زیادی دارید.

در واقع می‌توان گفت که ارائه دهنده پاورپوینت هیچ راه حل معقولی برای برقراری ارتباط با مخاطبان در ذهن خود نداشته و نیاز دارد مهارت‌های ارتباطی را به شیوه جدی‌تری دنبال کند. همچنین فقدان مدیریت احساسات و عدم مسئولیت پذیری از نتایج مهارت ارتباطی ضعیف خواهد بود.

  • یک مهارت ارتباطی مثبت باعث ایجاد احساس خوب در مخاطب شما یا هر شخصی می‌شود که با آن ارتباط برقرار میکنید. مهارت ارتباطی در چند مرحله آموزش داده می‌شود. در مرحله اول باید خودسازی صورت بگیرد یعنی شخص در درجه اول باید مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد. و از بیان احساسات خود ترسی نداشته باشد. بخاطر داشته باشید که شخصی میتواند ارتباط موثر برقرار کند که اعتماد بنفس بالایی داشته باشد و به آنچه که در یک سخنرانی مطرح می‌کند اعتقاد قلبی داشته باشد.
  • برقرار کردن تماس چشمی نیز یکی دیگر از نکات مهم مهارت های ارتباطی است. به هنگام سخنرانی حتما باید سعی کنید به حضار نگاه کنید و هر چند دقیقه یکبار جهت نگاه خود را عوض کنید تا درمورد نگاه های شما سوئ برداشت نشود.
  • اگر در یک گفتگوی دو یا چند نفره شرکت می‌کنید حتما توانایی خوب گوش دادن را در خود تقویت کنید و به یاد داشته باشید که قطع کردن صحبت های دیگران باعث کاهش اثر گفتگو و هرج و مرج می‌شود.
  • در گفتگوها این مسئله بسیار مهم است که به اعتقادات هم ( هرچند به نظر شما بسیار غیر منطقی باشد) احترام بگذارید و اجازه دهید اشخاص به راحتی نظرات خود را درمیان بگذارند. اگر مخالفت خود را به صراحت بیان کنید و اجازه ادامه صحبت به شخص مقابلتان ندهید ممکن است مکالمه تان به مشاجره و درگیری منتهی شود.

فرهنگ ارتباطی در سازمان ها

  • به عنوان مثال، بسیاری از سازمان های برای ارتباط از راه دور با کارکنان بر روی ایمیل تکیه می کنند. اما برقراری ارتباط چهره به چهره – حتی با تلفن – برای جلب اعتماد لازم است و به ارتباطات سازمانی ایجاد اعتماد نیاز دارد، همانطور که جلسات گروهی کوچک کمک می کند تا ارتباطات دو طرفه را بیش از سخنرانی های پاورپوینت استفاده کنند.
  • چگونگی برقراری ارتباط در فرهنگ های مختلف سازمان ها و درون آن، کلیدی برای عملکرد سازمان است – با فرهنگ پذیرش ، شفافیت و اعتماد و یا بدون آن ها. فرهنگ ارتباطات مانند چسبی است که تیم ها و سازمان ها را به یکدیگر متصل می‌کند. این چسب می تواند یک پیش راننده یا یک مانع برای عملکرد باشد مدیران مجرب این موضوع را به خوبی درک می کنند.
  • رهبران بزرگ کمک می کنند فرهنگ های ارتباطی را ایجاد کنند یا تغییر دهند به طوری که آنها روشن و قابل اعتماد و قابل ترویج برای حداکثر تبادل اطلاعات و قابل یادگیری هستند. درک اینکه شما همکاری بزرگی برای ایجاد یا تغییر فرهنگ ارتباطی خود در محل کار دارید، ممکن است به شما کمک کند تا با ترس خود مواجه شوید، کار کنید تا بر آنها غلبه کنید و شیوه های جدید کار را عملی کنید.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن