BPM Course
بازاریابی

پرسونا یا شخصیت مشتری چیست و چه اهمیتی در بازاریابی دارد؟

پرسنا در واقع شخصیت یک گروه از افراد است که رفتارهای مشابهی در ابعاد مختلف زندگی نشان می‌دهند. این گروه ها توسط بازاریابان مورد بررسی و طبقه بندی قرار می‌گیرند زیرا آن‌ها می‌خواهند انگیزه افراد را برای خرید بدانند و بتوانند از این طریق محصولات و خدمات بیشتری به مشتریان ارائه کنند.

فراموش نکنید که هر کسب و کاری بر مبنای مشتری پابرجاست و اگر مشتری نباشد کسب و کار هم وجود نخواهد داشت. پس بسیار مهم است که مشتریان خود را بشناسید و درک درستی از آن‌ها داشته باشید تا بتوانید در ارائه و تولید محصولات و خدمات برای آنان موفق‌تر عمل کنید و در نتیجه از طریق شناخت مشتریان خود، به سود بیشتری برسید.

پرسونای مشتری

شخصیت مشتری یا همان پرسونا مشتری به معنای اطلاعات جامع و کاملی است که درباره مشتری جمع آوری می‌کنید و به شما کمک می‌کند تا تصویر کاملی از مشتری داشته باشید و فرقی نمی‌کند این تصویر خوب باشد یا بد. در واقع به شما کمک می‌کند تا مشتری خود را بشناسید و بتوانید با توجه به پرسونای آن مشتری محصولات خود را به او بفروشید.

چه اطلاعاتی برای ساخت پروفایل پرسونای مشتری باید در دسترس یک شرکت باشد؟

جنسیت: جنسیت کاربر یک عامل بسیار مهم در برخی از محصولات و خدمات است اما نه برای هر کسب و کاری. صاحب آن کسب و کار باید تشخیص دهد که آیا جنسیت در ترکیب بازاریابی او نقش دارد یا خیر و اگر نقش دارد، این نقش تا چه میزان است؟

سن: این ساده‌ترین بخش هر پروفایل پرسونا است. سن می‌تواند بر عوامل مهمی از جمله ارزش‌های فرد، اهداف، منافع، اضطراب و قدرت خرید تاثیر بگذارد.

شغل: شغل یا حرفه ممکن است بر چگونگی استفاده پرسونا از محصولات و خدمات شما تاثیر بگذارد، به خصوص اگر این محصولات و خدمات حرفه‌ای باشند.

مسائل مالی: این یکی از مهم‌ترین ملاحظات در ساخت یک پروفایل پرسونای مشتری است. در حالی که تعیین مولفه‌های مالی مشتری هدف شما بسیار مهم می‌باشد، به همان اندازه مهم است که بدانید ارزش‌های آن‌ها چگونه تعیین می‌شود. شما باید دریابید که آیا آن‌ها تمایل دارند بیشتر برای خدمات برتر هزینه کنند و یا پرداخت کم‌ترین هزینه برای آن‌ها مهم‌تر است؟

قصد و نیت: دانستن اینکه چرا مصرف‌کننده محصولی را خریداری می‌کند برای اینکه بدانید چگونه یک محصول را به خریداران بفروشید مهم است. انتخاب یک محصول از جانب یک شخص می‌تواند با هدف حل یک مشکل انجام شود یا یک شیوه از زندگی او باشد که از برندهای مورد علاقه خود خرید می‌کند.

اوقات فراغت: مخاطبان هدف چگونه وقت آزاد خود را صرف می‌کنند؟ دانستن جزئیات درمورد منافع، سرگرمی‌ها و عادت‌های رسانه‌ای افراد می‌تواند فرصتی جدید به شما برای دستیابی به آن‌ها را بدهد.

عادات خرید: این پرسونا چه محصولات و خدمات دیگری را خریداری می‌کند؟ چیزهای دیگری که آن‌ها به دنبال آن هستند را شناسایی کنید و به دنبال راهی باشید تا بتوانید آن چیزها را در محصولات خود پیشنهاد دهید.

۳ نوع پرسونا در بازاریابی

بسیاری از بازاریابان مرتکب اشتباه ایجاد یک پرسونای مشتری واحد می‌شوند. با این حال، معمولاً چندین نوع مشتری مختلف در بین مخاطبان وجود دارد که علایق آن‌ها کمی متفاوت است. بنابراین، شما باید حداقل سه نوع پرسونای اصلی را برای بازدیدکنندگان خود ایجاد نمایید که نشان‌دهنده انواع مختلف افراد درگیر با کسب و کارتان باشند.

۱- پرسونای خریدار

پرسونای خریدار نشان‌دهنده مشتری هدف شما است که در خرید محصول یا خدمات نقش دارد. مشتری هدف شما واضح‌ترین رابطه را با درآمدتان دارد. بنابراین، او نقش بسیار مهمی در هدایت استراتژی‌های بازاریابی و ارتباطات شما ایفا می‌کند.

۲- پرسونای وبسایت

پرسونای وبسایت تمام افرادی را به تصویر می‌کشد که وب سایت شما قصد دارد به آن‌ها خدمت کند. آن‌ها به هدایت طراحی وب سایت شما کمک می‌کنند و شامل مخاطبان مهمی می‌شوند که تحت پوشش پرسونای خریدار قرار نمی‌گیرند (مانند مصرف‌کنندگان فعلی، مشتریان مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، کارگران احتمالی، رسانه‌ها و غیره).

۳- پرسونای کاربر

پرسونای کاربر نشان‌دهنده افرادی است که از محصول یا خدمات شما استفاده خواهند کرد، صرف نظر از اینکه بر تصمیم خرید تأثیری داشته باشند یا خیر. شما ممکن است از این پرسوناها برای هدایت طراحی محصول و همچنین برقراری ارتباط در مورد مزایای محصول استفاده کنید.

جمع‌بندی

چه مدیر محصول، طراح تجربه کاربری یا بازاریاب باشید، پرسونای مشتری می‌تواند به شما کمک کند تا بینش عمیق‌تری نسبت به نیازها و مشکلات مصرف‌کننده، راه‌های حل مشکلات، ویژگی‌ها، کمپین‌ها و برنامه‌هایی که باید در اولویت قرار دهید، به دست آورید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن