BPM Course
منبع این مقاله
بهره‌وریمدیریت خود

گوش‌کردن: کلید افزایش سرعت و مدیریت زمان جلسات

گوش کردن و برقراری ارتباط در یک جلسه دو نفره، مهارت‌هایی هستند که اکثر رهبران به آن‌ها نیاز دارند.

به منظور آهسته و با دقت گوش کردن، این ۴ مرحله را که هر آدم شنوا و ناشنوایی می‌تواند استفاده کند را در نظر بگیرید:

۱- آنچه گفته شده را درک کنید. به طرف مقابلتان کاملا توجه کنید و آنچه گفته‌اند را برای خود خلاصه کنید. «بدین منظور من باید کاملا حاضر باشم، من هیچ‌گاه نمی‌توانم در طول یک مکالمه، چند کار را باهم انجام دهم» این بدین معنا نیست که شنا توانایی انجام چندکار را با هم ندارید. دیگر چقدر می‌خواهید آنچه که در یک جلسه گفته شده را درک کنید اگر تنها کسی باشید که ذهنش را در مکالمه معطوف و متمرکز کرده است؟ می‌توانید این کار را به راحتی با خاموش کردن موبایلتان و نت‌برداری در جلسه انجام دهید. این نوع نت برداری به شما امکان می‌دهد تا به صحبت کننده گوش دهید به طور موقت ایده‌هایی که با گوش کردن شما در تداخل‌اند را در ذهنتان نگاه دارید.

۲- آنچه گفته شده را تفسیر کنید. زمانی که شنیدید کسی صحبت می‌کند، کلمات آن‌ها را بنویسید. از آنچه که می‌دانید برای تفسیر آنچه که برای گفتن آن تلاش می‌کنند استفاده کنید و اگر به جزییات بیشتری نیاز دارید، سوالاتی را بپرسید.

۳- آنچه که گفته شده را معتبر کنید.  برای مثال، «به منظور اطمینان از اینکه نکات کلیدی را متوجه شدم، هیجان مشتری‌ها را از آخرین کمپین بازاریابی شنیدم. درست متوجه شدم؟» این به شما کمک می‌کند کاملا آنچه که بیان شده است را بگیرید و هر نکته‌ای که اشتباه برداشت کرده‌اید را درست کنید.

۴- دقت کنید که دیدگاه شما به آنچه گفته شد چگونه مربوط می‌شود. این یک گام کلیدی است که اکثر اشخاص آن را نادیده می‌گیرند. اکثر اوقات، بزرگ‌ترین مانعی که راه گوش سپاری ما را سد کرده است، این است تا دیدگاه خودمان را به ما تزریق کنند. در عوض به بقیه دیدگاه‌ها اجازه دهید تا چشم انداز شما را شکل دهند. به جای اینکه عجولانه استدلالی مخالف را بروز دهید، در نظر داشته باشید که دیدگاه شما به آنچه که گفته شده و هر آنچه که ممکن است به دنبال آن در جلسه بیان شود، مربوط باشد. هدف خود را روی این بگذارید که پاسخ‌ها و واکنشتان را بر اساس آنچه گفته شده تنظیم کنید، و لذا مباحثه تکمیل می‌شود.

این چهار گام برای گوش سپاری برای اولین باری که آن را تمرین می‌کنید کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد. اگر شما کسی باشید که اغلب دستور جلسه را صادر می‌کنید، همکاران شما شاید عجیب با شما رفتار کنند؛ و شاید شما وسوسه شوید تا ایده‌های خود را بیان کنید به جای اینکه واقعا به نقاط تقاطع گوش کنید و آن‌ها را تفسیر، تصدیق، و لحاظ کنید. با این حال، با تمرین، گوش کردن کم‌کم حرف‌های اضافه و مناقشات را از بین می‌برد و رک بودن را افزایش می‌دهد.

منبع
HBR
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرصت ویژه: ۱۵٪ تخفیف دوره‌ها و پکیج‌های آموزشی با کد تخفیف nowruz1403 فقط تا ۱۵ فروردین!برنامه دوره‌ها را ببینید
بستن