بازاریابی

معرفی کامل شغل‌های حوزه بازاریابی

این مقاله دارای نسخه PDF انگلیسی است. جهت دسترسی به لینک دانلود نسخه انگلیسی هم‌اکنون عضو شوید.

بازاریابی (Marketing) یک مفهوم به ظاهر ساده است اما با تجزیه و تحلیل پیچیده‌تر می‌شود. بازاریابان هر روز چه کاری انجام می‌دهند؟ چگونه فناوری زمینه بازاریابی را گسترش داده است؟ چگونه نقش بازاریابی را به دست می‌آورید و در آن پیشرفت می‌کنید؟ آیا می‌توانید بین زمینه‌های بازاریابی جابجا شوید؟

بازاریابی سرگرم کننده است. همچنین یک حوزه فوق‌العاده پویا و متنوع است که موقعیت‌هایی را برای افراد با هر توانایی ارائه می‌دهد. چه به مهارت خلاقیت و یا مهارت‌های تحلیلی مجهز باشید، در بازاریابی برای شما جایگاهی پیدا خواهد شد.

در این مقاله کارهایی که بازاریابان انجام می‌دهند و انواع زمینه‌های شغلی بازاریابی بررسی خواهند شد. در پایان، شما می‌توانید حرفه بازاریابی خود را شروع کرده و اهدافتان را مشخص کنید.

بازاریاب چه کاری انجام می‌دهد؟

بازاریابان وظیفه تبلیغ یک شرکت و محصول و خدماتی را که به فروش می‌رساند بر عهده دارند. افرادی که در بازاریابی فعالیت می‌کنند معمولاً هر دو کمپین تبلیغاتی ورودی و خروجی را سازمان می‌دهند و اجرا می‌کنند که باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود و از روش‌های بازاریابی برای ترغیب مصرف‌کنندگان به خرید از شرکت استفاده می‌کنند.

فعالیت های روزمره یک بازاریاب به این بستگی دارد که چه چیزی را بازاریابی می‌کنند، چه کسانی را هدف قرار می‌دهند و از چه بسترهایی برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می‌کنند. نقش‌ها و عملکردهای بازاریابی بسیار زیاد است و نمی‌توان یک تعریف واحد ارائه داد که برای همه افراد در این زمینه قابل استفاده باشد.

مشاغل بازاریابی

هر بخش بازاریابی از موقعیت‌ها، پروژه‌ها و اهداف مختلف تشکیل شده است. تفاوت بین این نقش‌ها می‌تواند جزئی یا عمده باشد. همه این‌ها به این بستگی دارد که آن‌ها با چه رسانه‌ای کار می‌کنند، چه چیزی و چه کسی را تبلیغ می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، ایمیل و برنامه‌های تلفن همراه اشاره دارد. در ۳۰ سال گذشته، ظهور اینترنت، تلفن‌های هوشمند و کلان داده (Big Data)، نحوه بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدمات شرکت‌ها را کاملاً تغییر داده و به نوبه خود، مشاغل جدید بازاریابی را ایجاد کرده است.

متخصص بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) / بازاریابی موتور جستجو (SEM)

منظور از بهینه‌سازی موتور جستجو، بهینه‌سازی محتوای وب است که توسط موتورهای جستجو نمایش داده شده و به راحتی توسط مخاطبان شما پیدا می‌شود. سئو، SEM و روند مداوم در حال تغییر آن‌ها چنان به بخشی تأثیرگذار در بازاریابی آنلاین تبدیل شده‌اند که افراد به دنبال پیدا کردن تخصص در آن هستند و شرکت‌ها نیز برای آن استخدام می‌کنند.

مسئولیت‌های یک متخصص SEO شامل بهبود رتبه‌بندی وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP)، انجام تحقیقات کلمات کلیدی، ارائه توصیه‌های فنی SEO، طراحی معماری سایت و تجزیه و تحلیل و استفاده از معیارها در وب سایت و عملکرد کلمات کلیدی است. مسئولیت‌های یک متخصص SEM شامل استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای افزایش بازدید از وب سایت، تبدیل و درآمد از طریق تبلیغات پولی است.

مهارت‌های مورد نیاز هر دو متخصص SEO و SEM شامل تجربه تفسیر و استفاده از تجزیه و تحلیل، توانایی مدیریت و تخصیص بودجه بازاریابی، توانایی خواندن و استفاده از وب سایت و تجزیه و تحلیل جستجو، مهارت در Google AdWords و گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و دانش در مورد گرایش‌ها و اخبار موتور جستجو می‌شود.

بازاریاب ایمیل

ایمیل ممکن است به عنوان یک وسیله بازاریابی سنتی‌تر به نظر برسد، اما هنوز تأثیر خود را دارد. بازاریابی ایمیلی از یک کانال واحد برای دستیابی به مشتریان فعلی و بالقوه از طریق ایمیل‌های نوشته‌شده با خلاقیت و تبلیغات دیجیتالی استفاده می‌کند.

مسئولیت‌های یک بازاریاب ایمیل شامل ایجاد ایمیل‌هایی است که گیرندگان نه تنها بازشان می‌کنند بلکه با آن‌ها درگیر می‌شوند. بازاریابان ایمیل درآمد و فروش را از طریق بازاریابی دیجیتال، رشد و تقسیم‌بندی لیست‌های ایمیل افزایش می‌دهند و داده‌ها را برای بهینه‌سازی تبلیغات خوانده و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

مهارت‌ها و مدارک مورد نیاز بازاریابان ایمیل شامل مهارت در برنامه‌های بازاریابی و ردیابی ایمیل، مهارت‌های ارتباطی و طراحی خلاقانه عالی، HTML و تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها است.

بازاریاب رشد (Growth Marketer)

بازاریابی رشد (یا هک کردن) اصطلاحی نسبتاً جدید است و این واقعیت را مد نظر قرار می‌دهد که حفظ، عامل اصلی رشد است و بنابراین موفقیت مشتری (Customer Succes) و جذب مشتری را در اولویت قرار می‌دهد.

بازاریابان رشد با انواع رسانه‌ها و تیم‌ها کار می‌کنند، از جمله SEO و SEM، شبکه‌های اجتماعی، روابط عمومی و ایمیل. به همین دلیل، مسئولیت‌های بازاریابان رشد می‌تواند از تولید محتوا تا طراحی تجربه کاربر باشد.

مهارت‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز بازاریابان رشد شامل ذهنیت‌های نوآورانه و خلاق، مهارت‌های حل مسئله کمی و کیفی، دانش انواع سیستم‌های بازاریابی دیجیتال و تجربه تفسیر و استفاده از داده‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن