بازاریابی

توسعه محصول | مفاهیم و تعاریف

معرفی کالا یا خدمات درست با قیمتی واقعی و البته پشتیبانی از بازاریابی قوی، رقابت‌پذیر بودن شما را تضمین می‌کند. برای ماندن در این بازی، همیشه باید پیشنهادهای خود را به‌روز نگه دارید؛ یعنی همیشه محصولات خود را با گرایشات بازار اصلاح کنید و از فناوری در کار خود استفاده کنید.

بازاریابی محصول

در جهان ایده‌آل، باید تحقیق در بازار را انجام بدهید تا خواسته‌های مشتریان خود را کشف کنید و محصولات متناسب با میل آنها را طراحی کنید.

در واقعیت، مدیریت محصول با یک محصول موجود شروع می‌شود، باید با پول، مهارت، منابع فناوری محدودی آن را بهبود ببخشید. اما این اصل هنوز پابرجاست : بازاریابی خوب محصول به دنبال روش‌هایی برای اقتباس و تبلیغ محصولات است تا با نیازهای مشتری مطابقت کند. ویژگی‌های محصول، طراحی و کیفیت می‌تواند بر اساس نیازهای بازار هدف طراحی شود.

تثبیت موقعیت محصول

درک نیازهای مشتری به تنهایی کافی نیست، باید از پیشرو بودن نسبت به رقبای خود مطمئن باشید. می‌توانید روی کیفیت، اعتبار و خدمات مشتری کالای خود تمرکز کنید تا آن را در موقعیت یک پیشنهاد اعلا قرار دهید که بهتر از کالای رقیب شماست. سفارشی‌سازی محصولات و خدمات برای هر مشتری، می‌تواند شما را منحصر به فرد کند.

تمرکز ویژه روی گروه‌های مختلف مشتری هدف، می‌تواند شما را در شناسایی فرصت‌ها کمک کند تا به روش موثر برای آنها متمایز سازی را انجام دهید. محصولات هدف در این روش (مانند بیمه ماشین بانوان) می‌تواند جنبه رقابتی به شما بدهد، حتی اگر محصول ویژگی‌های خاص کمی داشته باشد.

چرخه عمر محصول

محصولات موفق معمولا در یک دوره طولانی در جایگاه برترین کالا قرار نمی‌گیرند. در حقیقت هر محصولی از زمان معرفی محصول تا متولد شدن محصول جدید، یک چرخه عمر دارد. اگر شما موقعیت محصول را در چرخه عمر آن درک کنید، می‌توانید به گونه‌ای بازاریابی آن را انجام دهید تا فروش آن بیشینه شود.

زمانی‌که محصول خود را معرفی می‌کنید، نیاز به سرمایه‌گذاری روی تبلیغ آن دارید تا آگاهی را در مشتریان بسازید و بازاریابی خود را روی افرادی که روی خرید دیگران تاثیر می‌گذارند، متمرکز کنید.

همزمان با افزایش محبوبیت یک محصول، میزان فروش آن هم افزایش می‌یابد و هزینه‌ها کاهش می یابد. اما رقیبانی برای به دست آوردن سهمی از بازار شما، پدیدار می‌شوند. حال، هدف بازاریابی شما، باید کسب و افزایش سهم بازار خود باشد. برای مثال، پیشنهاد خود را اصلاح کنید و آن پیشنهاد به طور گسترده در دسترس عموم باشد.

همزمان با بلوغ رسیدن محصول، فروش شما به اوج می‌رسد و بازار رقابت گرم می‌شود. در این مرحله، تاکید بر روی روش پیشنهادی شما که نسبت به رقیبان متمایز باشد، به شما کمک می‌کند تا حاشیه و سهم بازار را به دست بیاورید.

در پایان، میزان فروش با ظهور کالاهای جدید، افت می‌کند. در این مرحله، شما باید روی کنترل هزینه‌ها و ارتقای بهینه محصول متمرکز شوید.

توسعه‌ی محصول
توسعه‌ی محصول

توسعه محصول جدید

برای تداوم مسیر با مشتریان و رقیبان خود، نیاز هست تا از گردش مداوم محصول جدید خود مطمئن باشید. اگر هدف شما، اول بودن در بازار با محصولات جدید است، باید سرمایه‌گذاری سنگینی را در نوآوری انجام دهید. این یک استراتژی با هزینه و ریسک بالاست؛ اما اگر اختراع خود را ثبت کنید، می‌تواند بازگشت سرمایه بزرگی به همراه داشته باشد.

اگر کسب و کار کوچکتری با منابع محدود دارید، دوم بودن در بازار بهترین استراتژی است. هزینه‌ها و ریسک کمتر است و نیاز به تمرکز بیشتری روی متمایز سازی نسبت به نوآوری دارید تا وارد بازار رو به رشد شوید.

در پایان، باید ساخت محصول ترکیبی را هدف قرار بدهید تا با استراتژی بازاریابی جامع شما متناسب باشد و به شما کمک کند تا فروش را به مشتریان موجود خود بیشینه کنید. برای مثال، اگر شما محصولاتی را می‌فروشید که مشتریان دیر به دیر می‌خرند (مانند تجهیزات IT)؛ باید به ایجاد تنوع در محصولات و خدمات مرتبط فکر کنید که سبب می‌شود آنها بارها به سمت شما بیایند. (مانند مواد مصرفی، پشتیبانی IT یا قراردادهای خدماتی)

منبع
Marketing Donut
برچسب ها

نوشته های مشابه

دوره جامع و بلندمدت «تحلیلگر حرفه‌ای کسب‌وکار» با رویکرد کاربردی و اجراییاطلاعات بیشتر و ثبت‌نام
بستن